Hlavní obsah

Trolejbusy se možná vrátí do ulic Prahy

Právo, Jana Šprunková

Společnost pro pražskou trolejbusovou dopravu chce, aby v Praze opět jezdily trolejbusy. V těchto dnech v rámci připomínek ke konceptu územního plánu hlavního města podala proto návrh k doplnění veřejné dopravy právě o tzv. elektrifikované nekolejové prostředky, což jsou i trolejbusy.

Článek

Jejich návrat by prý respektoval celosvětový trend v utváření přívětivějšího prostředí velkých měst. Trolejbusy by v Praze mohly být v některých místech, např. kopcovitých terénech, ekonomicky výhodnou variantou tramvají, kde výškové poměry a kapacitní podmínky kolejovou dopravu vylučují.

„V kopcích trolejbusy vítězí na celé čáře,“ řekl Právu poradce ředitele DP pro trakci tramvaje Antonín Dub.

Trolejbusy by mohly také jezdit v některých městských čtvrtích a rozsáhlých sídlištích, jako například Stodůlkách či na jihozápadě města, nebo naopak na Severní terase a v Bohnicích.

Nemělo by to ale být na úkor tramvají. Pokud by se někdo domníval, že se tramvaje vrátí třeba na Václavské či Jungmannovo náměstí, tak s tím Společnost nepočítá. Předseda Společnosti pro pražskou trolejbusovou dopravu Jiří Krautwurm si od jejich případného návratu, v Praze dojezdily v roce 1972, slibuje snížení oxidu uhličitého, prachových částí a v neposlední řadě i hlučnosti a zlepšení mikroklimatu.

„Instalace trolejových vedení je navíc pětkrát levnější než tramvajových tratí,“ řekl.

„Instalace trolejových vedení je navíc pětkrát levnější než tramvajových tratí,“ řekl. Takřka neslyšitelné trolejbusy zažívají nyní boom. Podle Duba je zavádí spousta měst ve Francii, jezdí například také v rakouském Salcburku.

„Mám dokonce takovou vizi, že až se otevře Jižní okruh, sníží se počet kamiónů a trolejbusy by mohly přes Jižní spojku jezdit mezi Prahou 4 a Prahou 5,“ svěřil se Dub. Uplatnit by se mohly i místo plánované tramvajové trati ze Želivského na Chodov, což má být megalomanská stavba s několik tunely. „Ve srovnání s tratí pro tramvaje by to stálo asi desetinu,“ míní Dub.

Připomínky k územnímu plánu

Ke konceptu nového územního plánu obdržel magistrát několik tisíc připomínek, kterými se nyní budou zabývat příslušné instituce. „Největší zájem jsme zaznamenali od vlastníků pozemků, kteří se chtěli seznámit s určením funkce a prostorové regulace na svém majetku, další velkou skupinou byli majitelé zahrádek na pozemcích hlavního města, ale také občané, kteří mají docela obyčejný zájem o své okolí,“ sdělil ředitel Útvaru rozvoje hlavního města Prahy Bořek Votava. Zájem projevovali občané také o zeleň a dopravní řešení. Všechny připomínky budou zapsány, vyhodnoceny a případně se budou řešit rozpory s konceptem územního plánu.

Provoz trolejbusů v porovnání se smrdícími autobusy není o tolik dražší, cena za ujetý kilometr je vyšší pouze o 20 centů, tedy asi o 5 korun. „Ve výrobě elektřiny jsme soběstační, ještě ji vyvážíme. I automobilové společnosti přecházejí na elektroautomobily,“ míní Krautwurm na případné výtky ohledně spotřeby energie.

Reklama

Výběr článků

Načítám