Před 1. dubnem letošního roku museli podnikatelé mezi nákladový prostor a prostor pro cestující namontovat mříž, když si chtěli pořídit auto bez daně z přidané hodnoty. Po úpravě vůz nesl označení N1, které je vedené v technickém průkazu. Klasická osobní auta jsou v něm zapsaná s označením M1.

Pokud by mříž vyndali, hrozilo jim, že daň budou muset doplatit. Aby lidé ušetřili, montovali mříže nejen do vozů, které skutečně využívali jako nákladní, ale i do aut luxusních značek, třeba Porsche Cayenne. Při pořízení tohoto vozu v nejluxusnějším provedení, které stojí bezmála 4 milióny korun, člověk mříží na DPH ušetřil zhruba 760 000 korun.

 

Pokud po 1. dubnu podnikatel provede přestavbu vozu z N1 na M1, nemá to pro něj žádné daňové účinky. Nic se pro něj z hlediska DPH nemění.Zuzana Chocholová, ministerstvo financí

 

Od 1. dubna mohou podnikatelé auta nakupovat bez DPH a neprovádět na něm žádné úpravy.

Konec mříže je třeba vyběhat

„Pokud po 1. dubnu podnikatel provede přestavbu vozu z N1 na M1, nemá to pro něj žádné daňové účinky. Nic se pro něj z hlediska DPH nemění,“ potvrdila Novinkám Zuzana Chocholová z tiskového oddělení ministerstva financí. Podle ní je jedno, kdy byl před 1. dubnem odpočet DPH uplatněn, tedy jak je auto staré.

Všichni řidiči podnikatelé však vyhráno nemají. Změna homologace totiž není možná u každého typu či značky vozidla. Někteří se tak přepážky za svými zády nezbaví. Ale ani šťastlivci nemají cestu k autu bez mřížky příliš jednoduchou, čeká je náročné běhání po úřadech.

U většiny vozů N1 je nutné počítat s pěti návštěvami úřadů a vynaložením zhruba tří a půl tisíce korun.

Co je třeba vyřídit:
1. návštěva je v autosalonu či u zastoupení dané značky vozu. Tam je třeba získat stanovisko výrobce přestavby (nebo výrobce vozidla).
2. návštěva je na odboru dopravně správních agend, kde je nutné podat žádost o přestavbu z N1 na M1.
3. návštěva je opět na stejném místě, kde si vyzvednete stanovisko odboru.
4. návštěva je spojena s evidenční a přestavbovou technickou prohlídkou na STK.
5. návštěvu úřadu spojíte s odborem dopravy , kde provedené změny schválí.

Například u některých škodovek je postup jednodušší, naopak u roomsterů či fabií změna není možná vůbec. Ty už totiž sjely z výrobních pásů s označením N1. Úpravu ostatních typů značky škoda dělá společnost MTX.

Podle Ivana Solfronka z této společnosti mají některé typy povolení k hromadné přestavbě. To je uvedené v technickém průkazů a jejich majitelům ušetří běhání po úřadech. „Schválení je platné pro všechna vozidla Škoda Octavia Combi N1 – obě verze a starší typy Škoda Fabia Combi N1,“ vysvětlil Solfronk.

V tomto případě stačí zaplatit 50 korun na dopravním odboru za Osvědčení o registraci. O zbytek se postará společnost MTX, která si za schvalovací náklady, zápis do technického průkazu a další registrační úkony účtuje 1200 korun.

Majitelé těchto aut však musí počítat s tím, že mřížku lze demontovat teprve po roce od data registrace. Navíc přestavba neumožňuje u vozů s obsaditelností čtyři místa, navýšení obsaditelnosti na pět míst.

Pokud by někdo vymontoval mříž, aniž by měl schválenou homologaci, tak pokud jej při kontrole zastaví policisté, nahlásí neshodu technického průkazu se stavem vozu odboru dopravněsprávních agend. Ten pak může řidiči ve správním řízení udělit několikatisícovou pokutu.