"Ke zrušení zásad územního vývoje by měl soud přistoupit pouze v případě nezákonného vývoje," řekla předsedkyně senátu Viera Horčicová. Rozsudek zdůvodnila také tím, že námitky navrhovatelů byly neúplné - nepřinesly žádné posouzení toho, jak návrh aktualizace zasáhl jejich práva. Obce tvrdily, že dokument byl vydán v rozporu se zákonem a zhorší životní prostředí.

S Prahou se soudily městské části Dolní Chabry, Ďáblice, Praha 20-Horní Počernice, Lysolaje, Nebušice, Satalice, Suchdol a Vinoř, přidaly se středočeské obce Jenštejn, Přezletice, Radonice a Podolanka.

Podle žaloby chybí aktualizaci posouzení jednotlivých variant, kudy by mohl okruh vést, aby byla vybrána ta nejméně problematická. Argumentuje také tím, že při schvalování nebyla zvážena kamiónová doprava, která bude okruh využívat k objezdu města. S tím ale Praha nesouhlasí.

Vlekoucí se stavba

Asi osmdesátikilometrová stavba silničního okruhu kolem Prahy je rozdělena do 11 úseků, z nichž sedm je už v provozu. Chybí žalovaná část mezi Ruzyní, Suchdolem a Běchovicemi a další mezi Běchovicemi a dálnicí D1, v provozu je přibližně polovina. Celkové náklady na výstavbu mají přesáhnout 106 miliard korun.

Radnice proti trase okruhu protestují už řadu let, v minulosti uspěly u Nejvyššího správního soudu, který zrušil platnosti části pražských i středočeských zásad územního rozvoje. Praha zrušené zásady aktualizovala v říjnu 2015, kraj loni v červenci. Při schválení aktualizovaných zásad uvedl tehdejší primátor Tomáš Hudeček, že Praha se s výtkami vypořádala.