„Když jsem byla na pedagogické fakultě a poprosila studenty, ať se mi přihlásí, kdo se chce stát skutečně učitelem, tak to nebyl les rukou, ale jen jedinci. To je velká chyba a stát má jen omezené nástroje, jak začínající učitele motivovat,“ popsala Právu ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) svou smutnou zkušenost.

Při vyjednávání o rozpočtu na příští rok zajistila dost peněz na přijetí 3951 nových pracovníků škol. Už letos mohly školy přijmout 1860 lidí.

Ministryně školství Kateřina Valachová

Ministryně školství Kateřina Valachová

FOTO: Petr Horník, Právo

Silné ročníky z mateřských škol se totiž přelily na první stupně ZŠ a třídy praskají ve švech. Školy ruší kabinety a zakládají nové třídy. Zájem o nové učitele roste, jenže není kde brát. Studenti pedagogických fakult zůstávají vůči nabídkám ze škol chladní.

Problém je však také udržet i současné učitele. Valachová popsala další svou zkušenost: mentor, který provází studenty praxí, po narození druhého potomka odešel ze školství a stal se ředitelem supermarketu, protože si vydělá mnohem víc.

„Absolventi pedagogických fakult nejsou nezaměstnaní, jsou velmi dobře uplatnitelní, jen nechtějí učit. A ty důvody jsou velmi často materiální,“ dodala Valachová.

Vrstevníky nedostihnou

Podle ní nejde jen o nástupní plat, který činí 20 530 korun, ale zejména o perspektivu. Nejvyšší mzda po 32 letech praxe při plném vytížení může vystoupat po změně tabulek k 1. listopadu na 27 940 Kč hrubého, ale ne každý na ni v závěru kariéry dosáhne.

„Studenti si nemyslí, že zbohatnou. Ale chtějí, aby měli slušný plat do deseti let, jako mají jejich generační vrstevníci v podobných profesích, a to teď neplatí. Učitelé jsou placení nejhůř,“ zdůraznila Valachová.

Jako nejhorší vyšly platy českých kantorů i z nedávno zveřejněného mezinárodního průzkumu OECD, který porovnával školské systémy 34 vyspělých zemí. Valachová už zavedla nový kariérní stupeň pro nejzkušenější kantory s praxí nad 32 let. Dosud platový růst končil po 27 letech praxe. Tato úprava ale začínající učitele nevzrušuje.

Postrádají perspektivu

Absolvent pedagogiky je totiž vybaven spoustou dovedností, které může uplatnit na mnoha pozicích s lepšími vyhlídkami. Umí jednat s lidmi, má psychologické vzdělání a navíc je specializován ve dvou oborech, třeba v matematice a chemii.

„Postrádají reálnou perspektivu, kdy se to stane, že se začnou posouvat, a postrádají pravidla pro to, aby se posouvali,“ řekla Právu ministryně. Podle ní má řada studentů pochybnosti o svém dalším vzdělávání, zda jsou kurzy opravdu přínosné. Navíc jsou často zpoplatněny, a pokud ředitel nemá dostatek peněz, tak jsou nevyužity.

Velké očekávání budí návrh kariérního řádu, který chce ministryně předložit na přelomu roku. Ráda by, aby řád zohledňoval kvalitu výuky a zkušenosti pedagogů, ale třeba i přístup k volnočasovým aktivitám.