O technických možnostech upravit brány, které slouží jako kontrola placení kamiónového mýta, pro účely průběžného měření rychlosti už úřad jednal s jejich provozovatelem, společností Kapsch.

S měřením rychlosti může úřad prakticky ihned začít u kamiónů, protože kontrolu jejich pohybu pomocí mýtných bran už v současnosti umožňuje stávající legislativa. Možnost využít brány k monitorování pohybu i osobních vozidel zadalo ministerstvo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které spravuje silniční síť.

Právě ŘSD už v minulosti uvádělo, že nedodržování povolené osmdesátikilometrové rychlosti v místě uzavírek na D1 už stálo život několik jeho pracovníků, kteří se v místech pohybují. Za poslední tři roky zemřeli při nehodách dva zaměstnanci ŘSD. V poslední době také výrazně přibylo srážek řidičů s dopravní technikou a značením v uzavírkách, řekl Novinkám mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Použití klasických mobilních radarů v těchto místech je podle Ťoka zatím problematické, protože se nedaří pokuty za rychlou jízdu efektivně vybírat. S tím by měly takzvané kontrolní mýtné brány vybavené mimo jiné citlivými kamerami výrazně pomoci.

Zavádění moderních technologií pro řízení a kontrolu silničního provozu vyplývá mimo jiné i z akčního plánu, který v polovině dubna schválila vláda a který do roku 2020 předpokládá vynaložení více než 20 miliard korun do těchto technologií. Kromě postihování hříšníků překračujících povolenou rychlost by tyto systémy, jako jsou například inteligentní dopravní značky, měly rovněž pomáhat s předcházením vzniku kolon a včas řidiče informovat o možnosti objížďky, nebo by měly umět předvídat například hrozící sesuvy půdy.