Podle Agrofertu čtyři příspěvky manipulovaly s realitou a obsahovaly neověřené údaje. Babiš v úterý doplnil, že některé reportáže ČT jsou manipulované.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Stížnost podle generálního ředitele ČT Petra Dvořáka poběží „standardním koloběhem“, kdy Rada ČT nejprve požádala o vyjádření vedení televize a ta zprostředkuje stanovisko tvůrců pořadu včetně vyjádření generálního ředitele. „To postoupíme na radu a rada si s tím bude muset poradit,“ dodal Dvořák.

„Naší odpovědí na podobné výpady je dělat kvalitní práci a přinášet divákům takové typy pořadů, které na jiných televizích, speciálně komerčních, nikdy nemohou vidět, protože komerčním televizím se tento typ pořadů vůbec nevyplácí dělat,“ řekl Dvořák. „Každá kritika je přínosná v tom smyslu, že nám umožňuje podívat se zpátky na to, jestli vše, co jsme udělali, bylo správně. Myslím, že to, co se děje nyní, jsou výkřiky právě té menšiny,“ řekl Dvořák s poukazem na to, že podle průzkumů 80 procent diváků vyjadřuje televizi důvěru.

„Peníze investované z domácností se vrací divákům tím, že vidí projekty, které by na žádné z jiných televizí neviděli. To bude naše obrana i do budoucna,“ komentoval Dvořák nedávnou kritiku koncesionářských poplatků. Proti nim v minulých týdnech vystoupil se senátorskou novelou Jan Veleba, který získal podporu i prezidenta Miloše Zemana. [celá zpráva]

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) míní, že stížností by se ČT neměla nechat vyvést z míry. ODS a TOP 09 stížnost odsoudily, lidovci se pak pozastavili nad snahou firmy potrestat redaktory. Strany se shodly na nepřijatelnosti zásahů do nezávislosti médií veřejné služby.

Agrofert požaduje vyvození důsledků

Agrofert ve zmíněné několikastránkové stížnosti uznal, že určitá míra spekulace je v investigativní reportáži přípustná. „Zároveň však nelze popřít, že i tato činnost investigativního novináře musí podléhat některým korektivům včetně požadavků novinářské etiky,“ stojí ve stížnosti, kterou zveřejnil server Svobodné fórum.

Já chápu, že se jim ty reportáže nelíbí, protože jejich PR oddělení by nechalo natočit lepšídramaturg pořadu reportéři ČT Marek Wollner

Reportéry pořadu Agrofert podezřívá z toho, že se snaží záměrně vyzdvihnout informaci o Babišově střetu zájmů a že podnik díky jeho vlivu získal postavení, které by jinak neměl.

„Žádáme proto o zjednání nápravy, tj. aby bylo od těchto účelově zaměřených pořadů, kde informace jsou podávány tak, že hraničí s pomluvou, upuštěno a příslušní redaktoři a další osoby odpovědné za realizaci shora uvedených reportáží aby převzali za takové jednání odpovědnost a aby vůči nim byly vyvozeny patřičné důsledky,“ píše se ve stížnosti Radě ČT, kterou se nyní zabývá samotná televize.

Nerespektují svobodu tisku, oponuje dramaturg

Proti postupu Agrofertu se na Facebooku ozval šéfredaktor reportážní publicistiky a dramaturg a moderátor pořadu Reportéři Marek Wollner. „Já chápu, že se jim ty reportáže nelíbí, protože jejich PR oddělení by nechalo natočit lepší. Ale na jejich jednotlivé stížnosti k velké (RRTV) či malé radě (ČT) už jsme odpovídali a ta je prověřila nebo prověřuje. Pokud vím, není v nich jediná věta, která by věcně neseděla, jediná informace, která by byla chybná,“ uvedl Wollner.

„Je zjevné nejen to, že manažeři Agrofertu nerespektují svobodu tisku, ale ani neznají, či dokonce úmyslně popírají platné zákony (například ten o střetu zájmů). A domnívají se, že Českou televizi mohou řídit jako další divizi své firmy,“ dodal.