Problém nastává, když se LED žárovkami s modrým světlem svítí večer a v noci, upozorňuje ve své poslední reportáži pořad A DOST! internetové televize Stream.cz. V přírodě totiž modrou obsahuje jen denní světlo, během západu slunce však zmizí. Modré LED světlo potom zkrátka převrací náš organismus vzhůru nohama.

Podle bývalé předsedkyně Akademie věd ČR Heleny Illnerové je však právě časový systém důležitý a měl by být správně synchronizován dobrými světelnými podněty.

„Je to rizikový faktor pro strašně moc onemocnění – například nádorová či kardiovaskulární onemocnění, pro deprese, spánkové poruchy či pro imunitní systém,“ řekla v pořadu Illnerová.

Modré světlo potlačuje tvorbu melatoninu

Jak se střídá den a noc, tak se střídá denní aktivita člověka a noční spánek. „To je řízeno hormonem s názvem melatonin. Jeho tvorba je potlačována právě tímto modrým světlem,“ popsala situaci odbornice na prevenci civilizačních chorob Jitka Hořejšová.

Abychom si svícením nezadělali na zdravotní problémy, neměli bychom LED žárovky používat na místech, ve kterých se zdržujeme večer a před spaním.

Podle odborníka na osvětlení Hynka Medřického je nejhorší čtení před spaním u LED žárovky či používání tabletu. Ten totiž obsahuje stejnou modrou vlnovou délku, jako je v poledne při svitu slunce.

Stejným rizikem jsou také LED televize a všechny displeje elektronických zařízení, které modré světlo vyzařují. „Okem se však modré světlo nedá poznat, k tomu je potřeba spektrometr,“ uvedl Medřický. Lidé by se měli modrému světlu vyhnout minimálně devadesát minut před tím, než jdou spát.

„Prodejce může říci, že u některých ledek se dá modré světlo odstranit. To má však jeden háček. Dá se sice odstranit modrá vlnová délka, ale světlo potom na nás působí jako velmi oranžové – tedy nepřirozené,“ řekl Medřický v pořadu A DOST! na Stream.cz.

Snížení imunitního systému

Na tuto skutečnost přišli vědci při pokusech na potkanech. Stačilo jen na chvíli rozsvítit modré světlo a melatonin, který je důležitý pro spánek, u nich poklesl. „Aby se ty hodiny posunuly u člověka, je zapotřebí patnáct minut až půl hodina,“ sdělila Illnerová.

To může být problém u dětí a mladých lidí, kteří jsou ještě ve vývoji. „Potlačením melatoninu u nich dochází ke snížení imunitního systému. Při změně počasí jsou hned nemocní a jejich kondice a zdraví se celkově snižují,“ konstatovala Hořejšová v pořadu A DOST!.

Podle řady studií může narušení cyklu melatoninu vést k celé řadě problémů – a mnohdy velmi vážnějších než to, že člověk nemůže usnout. Hořejšová uvádí jako odstrašující příklad zvýšený výskyt rakoviny.