Právo zjistilo, že největší brzdou miliardového obchodu jsou potřebné vývozní licence z Británie a USA, protože letoun je z velké části zhotoven ze součástek z těchto zemí. Přitom americké povolení stále chybí. „Povolení z USA ještě nemáme, protože čekáme na schvalování na irácké straně,“ řekl Právu generální ředitel Aera Ladislav Šimek.

K získání americké licence totiž česká zbrojovka potřebuje ještě irácký podpis. Podle Šimka kontrakt po roce vyjednávání spěje ke konci. Iráčané podle něj také už pracují na otevření tzv. akreditivu, tedy bankovní záruky, že za letouny zaplatí. „Schvalování akreditivu je zdlouhavý proces, ale máme signály z Iráku, že je vše v pohybu, a věřím, že do konce roku by mohl být otevřen, pak už budeme čekat jen na povolení z USA,“ dodal šéf Aera.

Obava z radikálů

Horké chvilky v Aeru zažili i při vyjednávání o britské licenci. Podle informací Práva Britové odmítli udělit povolení na vývoz radaru RWR, což je výstražný přijímač, který dokáže rozpoznat nepřátelské radary. „Je v tom obava, aby se toto zařízení nedostalo do rukou radikálů z Islámského státu,“ řekl Právu dobře informovaný zdroj. Podle něj ale Iráčané nakonec souhlasili, že se obejdou i bez tohoto radaru.

Šimek tuto komplikaci nechtěl komentovat. „Licenci z Velké Británie máme, ale jsou tam určité technické detaily, které je nutno řešit, ale které nechci komentovat,“ řekl Právu Šimek. V kontraktu jde o 15 letadel, z toho 11 je zakonzervovaných. Zbývající čtyři stroje používala česká armáda.

Obrana prodává za 750 miliónů

Ministerstvo obrany tyto stroje Aeru prodá za 750 miliónů korun. Tento prodej ještě musí schválit česká vláda, ale předpokládá se, že ministři nebudou prodeji bránit. Za kolik letouny prodá Aero irácké vládě, není přesně známo. Zástupci Aera pouze před nedávnem řekli, že půjde o miliardy korun, ale určitě to nebudou čtyři miliardy, o kterých se spekulovalo v médiích.

Irácké letectvo by mělo podle smlouvy převzít deset jednomístných strojů, dva dvoumístné a tři budou rozebrány na náhradní díly. Navíc Aero zajistí výcvik iráckých letců a techniků a také servis. Zprovoznění strojů i zmíněný výcvik celkově za stamilióny bude hradit Aero.

Iráčané o česká letadla projevili zájem už před třemi lety, obchod ale nakonec skončil pod stolem, ačkoli byla smlouva již podepsána. Tentokrát to ale vypadá nadějněji. To potvrdil i ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (ČSSD), který minulý týden jednal v Bagdádu.

„Na setkání s premiérem se potvrdilo, že irácká vláda klade velký důraz na to, aby mohla disponovat vlastními leteckými silami. Je to pro ně rovněž psychologicko-symbolicky významná věc z hlediska podpory pozemních jednotek. Dvakrát jsem dostal konkrétní dotaz, jak rychle jsme schopni ony prostředky dodat,“ popsal tehdy jednání v Bagdádu Zaorálek.

„Po jednáních tedy cítím velký zájem dokončit ten kontrakt a dohodu kolem letounů L-159,“ dodal ministr zahraničí.