„Stále více lidí začíná očividně vytahovat ze stodol, kůlen a půd starší kola, ať už s přehazovačkou nebo skládačky, nechávají si je opravit a používají je na každodenní pojíždění,“ potvrdil Právu pětadvacetiletý mechanik z cyklistického centra Bajkazyl na pražském Žižkově, poblíž známé cyklostezky.

Pro město si sice lze pořídit moderní skládačky s perfektními přehazovačkami, jenže stojí kolem třiceti tisíc korun.

Jejich vývoj teď chce dokonce dotovat i Evropská unie. Takové perfektní kolo si ale člověk nemůže dovolit nechat jen tak volně stát před zaměstnáním nebo kavárnou.

Denně zmizí třicet kol

Pro zloděje jsou totiž drahá kola stále lákavější kořistí. Zatímco v roce 2010 policie evidovala 6500 ukradených kol, předloni již bezmála osm tisíc a jen za loňský rok to už bylo 9600 odcizených bicyklů s celkovou škodou přes 168 miliónů korun. Přitom z toho zpět se podařilo zajistit kola jen za 750 tisíc korun.

V přepočtu se tak ukradnou tři desítky kol denně, tedy více než jedno za hodinu.
„Však také nejprodávanější zámky na kola jsou ty, které jsou opatřené co možná nejsilnějším ocelovým lanem. Lidé se o svá kola bojí čím dál více,“ dodal majitel cykloprodejny na pražském Andělu.

Někteří přicházejí na to, že spolehlivější je starý strojmajitel cykloservisu

Stačí se projít městem, ne jen Prahou, a téměř denně člověk natrefí na nenápadné favority, esky, Sobi 20, buď někde opřené u kandelábru, nebo se svižně proplétající městským ruchem.

„V garáži mám teď asi osm starších favoritů. Dva jsou unikátní speciály. Občas někdo z okruhu mých známých, když uklízí kůlnu, se jich zbavuje, tak je opravím do slušného stavu, vyvěsím inzerát na internetu a vždy se najde kupec, který je za patnáct stovek, dva tisíce koupí,“ řekl Právu pětatřicetiletý Pavel z Plzně.

Najdi v mobilu, odemkni a šlapej

„Je jasné, že moderní horská a trekingová kola budou převažovat, vývoj nejde zastavit. Na druhou stranu lidé, kteří používají kolo jen na projížďku u řeky nebo coby dopravní prostředek, se už spálili na nekvalitních značkách prodávaných v hypermarketech vedle rohlíků. Někteří přicházejí na to, že spolehlivější je starý stroj,“ potvrdil Právu majitel cykloservisu na Andělu v Praze, jednoho z mála, jenž je ochotný „veterány“ opravit.

Stará kola ožívají také v projektu Rekola.cz, který rozjeli dva mladíci v Praze a chtějí ho realizovat i v dalších městech. Vykoupili desítky odložených kol, natřeli je na růžovo, aby odrazovali od krádeže, seřídili je a dali k dispozici na půjčování pomocí aplikace v mobilním telefonu. Zájemce nemusí kolo vyzvedávat na nějaké konkrétní adrese a pak ho tam vracet.

Každý jezdec, který zaplatí dvě stovky měsíčně nebo tisícovku ročně za členství v systému, má mobilní aplikaci, ve které vidí, kde růžová kola v jeho okolí zrovna aktuálně parkují.

Kolo má na sobě napsaný kód. Ten zadá do mobilu a aplikace prozradí číselnou kombinaci pro zámek, která se po každém uživateli automaticky mění. Jakmile uživatel kolo nepotřebuje, zamkne kolo, tam kde ukončil jízdu, s tím, že by to nemělo být třeba u dopravních značek. A v aplikaci se toto místo zobrazí pro dalšího cyklistu.