Bylo totiž schváleno a podepsáno více projektů, než EU pokryje dotacemi. Na jejich realizaci tak chybějí čtyři miliardy korun.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

„Jsou dvě možnosti. Buď tyto výzvy nerealizovat, anebo je platit z národních peněz,” shrnul Chládek, podle něhož by se to muselo stát na úkor jiných oblastí, jako je rozpočet vysokých škol. Ministerstvo chce proto minimalizovat ztráty a hodlá se dohodnout s VŠ na tom, že by některé projekty realizovány nebyly.

Resort představil i koncepční materiál, který v dlouhodobém výhledu řeší nejvýznamnější problémy českého vzdělávání, za něž ministr označil přetrvávající nerovnosti v přístupu ke vzdělávání, kvalitu výuky a řízení celého systému vzdělávání.

Přístup ke vzdělání na základě peněz

Podle Chládka má na přístup ke vzdělání dětí stále větší vliv „peněženka rodičů” a český systém si s touto nerovností neumí poradit. Podle strategie by měl být povinný poslední ročník mateřské školy, mělo by dojít ke snížení počtu odkladů pro nástup na základní školu, povinná maturita z matematiky i důraz na odborné vzdělávání a zavedení mistrovských zkoušek.

Změnit by se podle strategie měla rovněž kvalita výuky. Učitelé by měli mít jasně daný kariérní řád. Na vzdělávací systém by měla dohlížet Národní rada pro vzdělávání, kterou by měli tvořit odborníci a jež by měla stát mimo politické turbulence související se střídáním ministrů.