„Vypadá to podle zjištění, která máme k dispozici, že smlouva je neplatná od samého počátku,“ uvedl ve středu Hudeček.

Podle něho za takového právního stavu město nemůže tunel převzít, ani dostavět. Město už přitom proplatilo asi 25 miliard korun z celkové ceny, která by měla činit necelých 37 miliard korun. O situaci hodlá město jednat s šéfy Metrostavu. Před tím prý nelze říci, že už téměř hotový tunel nebude otevřen v termínu, tedy na konci dubna příštího roku.

Hudeček: Diletantství Bémova období

„Zásadní problém lze zcela jednoznačně přičíst právnímu diletantství za Bémova období,“ řekl Hudeček a nevyloučil, že se Praha obrátí na policii.

Podle primátorova náměstka Jiřího Vávry (TOP 09) lze říci, že celá Blanka je černou stavbou. Zakonzervování by vyšlo na 1,6 miliardy ročně. „Pro mě je to schizofrenní situace. Myslím si, že je dílo třeba dodělat,“ doplnil další primátorův náměstek Jiří Nouza (TOP 09).

Praha Metrostavu neplatila za práce kvůli tomu, že výstavbu tunelu, respektive řešení nedostatků ohledně objednaných prací, řeší policie. Podle firmy reálně hrozí, že se otevření komplexu se opozdí.

Tunel Blanka

Tunel Blanka

FOTO: Mapy.cz

Metrostav podle vyjádření mluvčího Františka Poláka v současnosti čeká na schválení a zaplacení víceprací i objednaných změn. Stavebníci tak prakticky nemají co dělat. [celá zpráva]

Podle Poláka existuje usnesení rady, kde byla smlouva projednána. "My se všichni podle té smlouvy pět let chováme,” řekl. V archivu usnesení pražských radních je k nalezení například materiál z 26. září 2006, kterým rada schválila vítěze soutěže na výstavbu tunelového komplexu, nebo usnesení rady z 10. dubna 2007, ve kterém rozhodla o přidělení zakázky Metrostavu. Město si nyní nechá vypracovat právní stanovisko k závěru kontrolního odboru.

Ve středu proto dopisem primátorovi oznámil, že k 7. prosinci zastaví práce, nedostane-li  dlužnou částku 2,1 miliardy a nebudou-li schváleny změny v projektu.

Tunelový komplex Blanka se začal stavět v roce 2007. Měří 5,5 kilometru, jeho součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v Česku dlouhý zhruba 2,23 kilometru. Vybudování celého komplexu tunelů by mělo stát 36 miliard korun.