"Na novém systému pracujeme, mou ambicí je, aby byl návrh fungování do Vánoc hotov a nejpozději ve druhém čtvrtletí příštího roku bychom vybrali tři oblasti, kde bychom systém spustili v pilotní verzi," řekl Nouza.

Nyní podle Nouzy existuje několik námětů, které by mohly být do nové koncepce zapracovány. První je ochrana rezidentů. Ta by se ale mohla změnit tak, že by parkovací karta vydaná například v Podskalí v Praze 2 platila jen v okolí bydliště toho kterého řidiče, ale už ne kupříkladu na Vinohradech.

"Ochrana rezidentů je priorita, ale můj názor je, že by karty neměly platit na celém území městské části, ale například do vzdálenosti zhruba 500 metrů. To je ale můj osobní názor, záleží na dalších jednáních," řekl.

Druhou novinkou by mohlo být rozšíření míst, kde se přes den modré zóny stanou takzvanými smíšenými zónami. To znamená, že by v nich v průběhu dne za poplatek mohli zaparkovat také ostatní řidiči. Podle Nouzy by takový systém mohl fungovat například od 8:00 do 16:00. V novém systému modrých zón bude pamatováno rovněž na místa určená pro sdílení aut, takzvaný car sharing.

Hranicí má být městský okruh

Zároveň bude prý muset dojít ke změně rozsahu. V Praze je totiž v modrých zónách 35 000 míst, ale parkovacích karet do nich je vydáno zhruba 45 000. "Rozhodně to ale neznamená, že budeme současný systém rušit a budovat nový, změny budou vycházet ze zavedeného systému," řekl Nouza.

Dosud není vyřešen rozsah, kam by měl nový systém zón placeného stání sahat. V současné době platí zóny pouze v Praze 1, 2, 3, 7 a části Prahy 16. Nově by měly být pravděpodobně v oblasti uvnitř městského okruhu. "Počítám ale s tím, že některé městské části je budou chtít i do oblasti za okruh, zejména u stanic metra," řekl Nouza. To by se mohlo týkat mimo jiné Prahy 4 či 11.

Radnice Prahy 5 a 8 chystají své vlastní systémy parkovacích zón. Ty by měly podle Nouzy ve chvíli zprovoznění celopražského systému skončit a v daných městských částech začne fungovat "magistrátní" systém.

Zóny fungují od roku 1996

První parkovací zóny se objevily v roce 1996 v Praze 1 na pravém břehu. Postupně se rozšířily i do Prahy 2, 3, 7 a 16, uvažovala o nich Praha 11 a u stanic metra je chtěla Praha 4.

Cílem je zamezit vjezdu aut do centra města a ekonomicky regulovat pohyb vozidel. Lidé s trvalým bydlištěm v městské části si můžou pořídit za 700 korun roční parkovací kartu.