"Ti, kteří řídí firmy, mnohdy nedostávali jasné zadání," uvedl Žák s tím, že podle něj se v minulosti v této oblasti choval stát značně neracionálně a pondělní setkání mělo napomoci k tomu, aby vše opět fungovalo normálně.

Všichni pozvaní ředitelé, mezi kterými byli kromě výše uvedených i šéfové Drážního úřadu a Ředitelství silnic a dálnic, nejdříve krátce shrnuli agendu svých úřadů a potíže, se kterými se potýkají. Poté naopak dostali instrukce a úkoly, jejichž splnění se od nich očekává, dodal Žák.

ŘLP je pro ministra nejnákladnější firmou

Z výtek, které si jednotliví ředitelé na pondělním setkání vyslechli, uvedl ministr příklad vysokých nákladů v ŘLP s tím, že Řízení letového provozu je podle něj bezkonkurenčně nejnákladnější státní firmou. Zároveň ale připustil, že to nemusí znamenat, že ŘLP je špatně řízeno, ale může to odrážet skutečnost, že zaměstnává množství extrémně nákladných odborníků, což letečtí dispečeři bezpochyby jsou.

"Špatnou zprávou by ale bylo, kdyby se ukázalo, že tam na nás vykukuje podobný problém jako u Českých drah," uzavřel šéf dopravního resortu.

Spekulace o možném odvolání Jana Klase se objevily v závěru předchozího týdne poté, co nový ministr kvůli přílišnému zadlužování prosadil obměnu vedení Českých drah. Na stranu šéfa ŘLP se už postavily odbory zastupující řídící letového provozu. Podle jejich prezidenta Stanislava Mrázka by bylo odvolání Klase nepřijatelné a odbory by na takovýto krok reagovaly s maximálním možným důrazem.

Na rozdíl od Českých drah, které vloni skončily zejména kvůli potížím s nákladní dopravou ve ztrátě 1,6 miliardy korun, Řízení letového provozu je ziskové. Státní podnik vloni zvýšil zisk o pětinu na 336 miliónů korun.