"Odstranění následků sesuvu na rozestavěnou dálnici si vyžádá náklady zhruba ve výši stovek miliónů až jedné miliardy korun," odhadl Čurda.

"Jde o zemní proudový sesuv po rovinné smykové ploše, délky až 470 metrů a šířky do 200 metrů. Podle přerušené kanalizace pod sesuvem lze předpokládat, že smyková plocha probíhá i pod dálničním tělesem," uvedli ve své zprávě geologové, kteří stav na místě monitorují.

Sesuv částečně zasáhl rozestavěnou dálnici D8.

Sesuv částečně zasáhl rozestavěnou dálnici D8.

FOTO: Libor Zavoral, ČTK

Půda se sesula v noci na 7. června. Podle geologů sesuv neohrožuje Litochovice, vedle rozestavěné dálnice však poškodil mezi stanicemi Dobkovičky a Radejčín železniční trať spojující Lovosice a Teplice. Škody vznikly i v lomu Dobkovičky.

Čurda zmínil, že dokud se sesuv nepřestane pohybovat, prakticky není možné do něj jakkoli zasahovat. Podle prvních odhadů se sesulo asi 500 000 metrů krychlových hmoty. Čelo sesuvu zasáhlo stavbu dálnice D8 na 56. kilometru zhruba v úseku 200 metrů. Od pátku 20:00 do nedělního poledne se posunulo asi o 30 metrů pod dálnici, popisují geologové.

Odborníci nadále monitorují sesuv a měří rychlost pohybu každou hodinu. V sobotu se sesuv pohyboval rychlostí asi metr za hodinu, v neděli se pohyby zpomalily zhruba na dva metry za 12 hodin. Dá se ale čekat, že se opět zrychlí. "Problémy a zrychlení pohybů lze očekávat v souvislosti s očekávanými vydatnějšími srážkami," upozorňují geologové.