V budoucnu tak veškerý servis tanků a jiných obrněnců budou pro stát provádět soukromé firmy. Modernizovaných tanků má armáda třicet a přes sto nemodernizovaných. Pandurů obrana nakoupila 107 a bojových vozidel pěchoty má okolo pěti set.

Za prodejem VOP Nový Jičín není fakt, že by byl státní podnik ztrátový. Naopak se firmě daří a výpadek oprav pro armádu se vedení firmy podařilo nahradit civilními zakázkami. Dnes má od armády jen 12 procent zakázek a 88 procent dělá civilní strojírenská výroba.

A v tom je problém. V roce 2011 se totiž změnil zákon o zadávání veřejných zakázek podle regulí EU, a ta zakazuje zadávat státním podnikům zakázky přímo, když vyrábějí i pro soukromý sektor.

„Jsme v kleštích“

Podle generálního sekretáře ministerstva obrany Jana Vylity pro resort už nemá žádný význam držet si státní podnik, kterému nemohou zadávat výrobu.

Pro podnik se podle Vylity navíc stala nálepka „státní podnik“ koulí u nohy, protože musí jako veřejný zadavatel soutěžit podle zákona o výrobní materiál. Což podnik diskriminuje proti konkurenci, která podle zákona nakupovat nemusí.

To potvrzuje i ředitel VOP Adolf Veřmiřovský. „Jsme v kleštích, protože jsme sice státní podnik, ale státní zakázky napřímo už dostávat nemůžeme a musíme soutěžit podle zákona o veřejných zakázkách. Zároveň ale podle stejného zákona jsme veřejný zadavatel a musíme soutěžit o nákup materiálu,“ řekl Právu.

Dodal, že cokoli nakoupit podle zákona o veřejných zakázkách je složité a časově náročné. Jako příklad uvedl nákup speciálního laseru na řezání plechu, kdy se do soutěže přihlásil jen jeden dodavatel, a proto soutěž museli zrušit, protože jeden soutěžící je podle zákona nepřípustný.

Vylita očekává, že výběrové řízení na prodej VOP proběhne příští rok. „Ta fabrika jde v době krize nahoru, má výrobní kapacitu, investuje, takže si myslím, že ji prodáme velmi dobře,“ řekl Právu. Podnik má tržby okolo 1,2 miliardy korun.

Podle Vylity není problém, že se zbaví posledního opravárenského podniku, protože součástí prodeje bude dohoda, že v případě války bude firma pracovat pro armádu. „Musíme si nastavit vztahy mezi námi a novým nabyvatelem, aby plnil mobilizační dodávky,“ řekl. Stejné smlouvy mají např. s Aerem Vodochody.

Česká televize včera upozornila, že přes chystaný prodej obrana začíná v novojičínském areálu výstavbu nových hal za desítky miliónů. Argument? Zvýší se cena celého areálu.

Malešice nikdo nechce

Velké změny čekají Letecké opravárny Malešice (LOM) v Praze, které opravují ruské vrtulníky řady Mi a letecké motory. Podnik si chce ministerstvo nechat, ale změní jeho podobu.

Velkou část podniku chce obrana prodat a zisk investovat do hal na kbelském a přerovském letišti. Prodej se jí ale zatím nedaří.

Už napodruhé ministerstvo vypsalo výběrové řízení na prodej 50 tisíc metrů pozemků. Odhadní cena se pohybuje mezi 70 až 90 milióny. „Oslovili jsme i různé developery, ale nikdo to zatím nechce,“ uvedl Vylita.

Hala na kbelském letišti má  projít rekonstrukcí, při které se hangár rozšíří a zvýší, aby tam mohli technici plně rozmontovávat celé vrtulníky.