„Z mého pohledu jsme nemohli udělat víc, než jsme udělali,“ řekl Tůma Radiožurnálu. Odmítl přitom v souvislosti s registrem používat termín chaos.

Nový registr vozidel provázejí problémy již od jeho spuštění před více než dvěma týdny. Nově zkolaboval v pondělí a střídavě nefungoval až do středečního dopoledne. Problém se vyskytl při komunikaci se Schengenským informačním systémem (SIS), kdy nebylo možné například dohledat, zda přihlašovaný vůz není kradený.

Problémy s ukládáním dat nebyly

„Zápisy do registru fungovaly,“ odmítl Tůma kritiku s tím, že došlo pouze k omezení agendy, která požaduje ověření, zda vozidlo není kradené. „Šlo o konkrétní úkony vázané na ověření v SIS,“ dodal. Odmítl, že by existovaly problémy s ukládáním dat.

Systém, který tedy firma navrhla, je podle ní funkční, problém je v tom, že v praxi se zatím nedá použít.

Podle Tůmy se nyní napravují chyby z minulosti. Zdůraznil, že firma přebírala po ministerstvu vnitra databázi. Její chybovost měla být asi jedno promile, ale později se ukázalo, že je vyšší. Proto musí být část záznamů korigována ručně.

Podle ministerstva dopravy je chyb více než milión, což je rozhodně více než v řádu promile.

Obchodní ředitel uvedl, že se nyní společnost ve spojení s ministerstvem dopravy snaží nastalé problémy operativně řešit. Zatím není jasné, zda bude splněna podmínka premiéra Petra Nečase, který v případě, že problémy přetrvají do pátku, očekává rezignaci ministra Dobeše.

Důvody kolapsu prověří audit

Důvod středečního kolapsu nového registru vozidel prozkoumá nezávislý audit ministerstva vnitra, řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Pokud se ukáže, že za výpadek mohou nedostatky registru, je ochotný odstoupit.

Ministerstvo dopravy ale podle něj může nést odpovědnost pouze za to, co může ovlivnit. Současné výpadky jsou prý spíše problémem ministerstva vnitra. Dobeš se proto obrátil na ministra vnitra Jan Kubice, aby prověřil, zda byla infrastruktura ministerstva vnitra dostatečně připravená pro připojení k registru vozidel.