Na otázku Práva, proč se to od příštího roku už schválenou novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích změní, odpověděl včera mluvčí ministerstva dopravy (MD) Martin Novák: „Vychází to z evropské směrnice číslo 2006/126 ES, jejímž cílem je ulehčit obcím od aut tím, že se dá řidičům možnost jezdit na motocyklech až do 125 ccm. Stroj ale bude muset mít automatickou převodovku, aby byl méně náročný na obsluhu. Jde tedy v podstatě o skútry.“

Zaplatit si raději kondiční jízdu

Skútr s motorem až 125 ccm je ovšem těžší než moped nebo malý motocykl a především rychlejší. Bez problémů zvládne i 100 kilometrů v hodině.
Panují proto obavy, že řidič auta, jenž si pořídí skútr a bez jakékoli průpravy se s ním vydá do rušného provozu, může snadno skončit v nemocnici nebo na hřbitově.

Takové názory zaznívaly i 9. června na devátém ročníku Skútr šňůry, kdy Prahou projížděly stovky těchto kapotovaných motorek. „Mám půjčovnu na skútry a mohu potvrdit, že mnozí z lidí, kteří si je přicházejí půjčit, je vůbec neovládají,“ uvedl například organizátor Skútr šňůry Pavel Augustín.

Na dotaz Práva, jestli tedy ministerstvo dopravy nepočítá s nějakou vyhláškou, která by těmto novopečeným řidičům skútrů přikázala nějaké povinné jízdy, odpověděl Novák: „Novela je schválena a nic jiného nemůžeme řidičům přikázat.

V každém případě jim však vřele doporučujeme, aby si ve vlastním zájmu po pořízení skútru zaplatili nějaké kondiční jízdy. Budou tím chránit nejen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu.“

Na silné motocykly řidičák až od 24 let

Zmíněná novela přináší i jednoznačně pozitivní změny. Nezkušení mladí lidé nebudou totiž moci od 19. ledna 2013 řídit silné motocykly bez předchozí praxe na slabších strojích a řidičské oprávnění na motorku o výkonu nad 35 kW dostanou až po dovršení 24 let.

Pokud má ale žadatel alespoň dvouletou praxi s řízením slabšího stroje, bude moci získat oprávnění pro nejsilnější motorky již ve dvaceti letech.

Pro řízení malých motocyklů s nejvyšší rychlostí 45 kilometrů v hodině ponechá novela i v příštím roce dosavadní věkovou hranici 15 let.

Také motorky do maximálního výkonu 11 kW bude možné nadále řídit od šestnácti let. U motocyklů do 35 kW se ale hranice pro získání oprávnění posune ze sedmnácti na osmnáct let. Jedním z těch, kteří zvýšení věkové hranice pro silné stroje aktivně podporovali, byl poslanec a nynější ministr zemědělství Petr Bendl (ODS). „Určitě to zvýší bezpečnost na silnicích,“ zdůrazňoval Bendl při loňském projednávání novely ve Sněmovně.

Motorkáři patří mezi nejohroženější účastníky silničního provozu. Podle policejní statistiky zahynulo za letošních prvních pět měsíců v Česku při dopravních nehodách 26 řidičů motocyklů, dva spolujezdci a jeden řidič mopedu, tedy už 29 lidí. Přitom vrchol motorkářské sezóny přijde až o letních prázdninách.