Zatím poslední kauzou, která se týká pořízení španělských strojů, je policejní žádost o vydání exministryně obrany a místopředsedkyně dolní komory Vlasty Parkanové (poslankyně za TOP 09, dříve KDU-ČSL), které se bude sněmovní mandátový a imunitní výbor věnovat příští středu ráno. Parkanovou policie podezírá ze zneužití pravomoci veřejného činitele a porušení povinnosti při správě cizího majetku.

Parkanová podle policistů nenechala udělat znalecký posudek k ověření ceny nakupovaných letounů, jak stanoví zákon. Stát tak  údajně přišel o 658 miliónů korun, což je rozdíl mezi kupní cenou a znaleckým odhadem, jenž byl zpracován později.

Ministryně obrany Vlasta Parkanová (KDU-ČSL)

Bývalá ministryně obrany Vlasta Parkanová

FOTO: Petr Horník, Právo

Nákupu nepřidalo ani to, že o pořízení letounů rozhodla v květnu 2009 Topolánkova vláda, která byla již měsíc v demisi. Hlavním problémem ale zůstává cena.

Ještě na konci roku 2008 se mluvilo o tom, že Česko zaplatí španělskému výrobci ne více než dvě a půl miliardy. Nakonec se cena vyšplhala o miliardu výš a navíc servis, který zajišťuje zprostředkovatel obchodu firma Omnipol, vyjde na další miliardu. Navíc výroba dvou nových dvousedadlových strojů pro potřeby české armády vyšla na 400 miliónů korun. Součástí dodávky byla i dvě letadla pro výcvik, která do té doby používala armáda, a potřebovala hned nové.

Stroje nesměly létat

Polsko si pořídilo deset letadel C-295. Za jeden zaplatilo kolem 700 miliónů korun.

Ministerstvo nevypsalo na nákup výběrové řízení. To se nelíbilo Evropské komisi, která Česku pohrozila soudem.

„Česká republika mohla plýtvat penězi daňových poplatníků, aniž si vyžádala další nabídky,“ řekla mluvčí komise Chantal Hughesová. Obrana tvrdila, že to kvůli výměně jedné casy za pět L-159 nebylo ani možné. Po dvou letech prověřování komise loni v listopadu řízení zastavila.

Potíže začaly mít po roce užívání samotné letouny. Kvůli závadě na navigaci musel na začátku roku 2011 náčelník generálního štábu Vlastimil Picek provoz strojů zakázat. Krátce nato se ukázalo, že armáda nemůže letouny vyslat do Afghánistánu, protože nefunguje systém ochrany proti raketám.

Závady se firmě EADS podařilo opravit až letos v květnu. Zda je funkční i systém ochrany, se ukáže až příští týden, po zkouškách v Británii.

Casa v Česku v datech
20. dubna 2009 – Topolánkova vláda, tehdy již v demisi, schválila pořízení čtyř letounů CASA C-295M.
7. května 2009 – Zástupci ministerstva obrany (MO) a společnosti Omnipol podepsali smlouvu o nákupu CASA C-295M.
10. ledna 2010 – První z letounů přistál v Praze.
3. února 2011 – Armáda po problémech jednoho stroje při cvičném letu na nových letounech dočasně zakázala létat.
1. dubna 2011 – Deník Právo uvedl, že armáda bude muset odložit vyslání nových letadel do Afghánistánu, neboť systém ochrany proti raketám, který za 150 miliónů dodal Omnipol, neprošel zkouškami.
4. května 2011 – Armáda opět zastavila provoz letadel kvůli závadě, jež se projevila za letu.
14. července 2011 – Obrana si nechala udělat analýzu, z které vyplývá, že smlouvy nelze vypovědět a resortu nezbývá než dál jednat o odstranění závad.
31. října 2011 – Armáda opět zakázala lety strojů CASA kvůli problémům jednoho ze strojů těsně před přistáním.
27. ledna 2012 – Ministr Vondra oznámil, že pokud všechny čtyři stroje nebudou do konce května zcela funkční, má MO právo odstoupit od smlouvy.
31. května 2012 – Obrana oznámila, že Omnipol a EADS odstranily v dohodnutém termínu závady na avionice letadel CASA. Vojskovými zkouškami ještě prochází systém pasivní ochrany strojů.