Hlavní obsah

Limit výdajů v boji o Hrad: 50 miliónů. Přiznávat se budou i "dárky"

Právo, Naďa Adamičková, Marie Königová

To, co zatím neexistuje pro stamiliónové kampaně politických stran, bude platit u kandidátů na Hrad: limit na volební výdaje. Přes politické rozbroje se na tom v těchto dnech dohodli vyjednavači vládních stran s ČSSD.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Pražský hrad. Ilustrační foto

Článek

Zájemci o křeslo po Václavu Klausovi budou mít podle informací Práva před únorovými volbami své výdaje pod drobnohledem veřejnosti.

Poslanci ve skupině, která pravidla domluvila, každému z kandidátů navrhují maximálně 40 miliónů korun pro první kolo voleb. Dalších deset miliónů navíc bude moci utratit každý ze dvou kandidátů, kteří postoupí do druhého kola během následujících dvou týdnů kampaně.

Vyjednavači s posvěcením špiček svých stran domluvili kompromis. Soc. dem. původně navrhovala výrazně méně, mluvila o 15 miliónech pro kandidáta. Naopak koalice na počátku jednání žádný limit stanovit nechtěla.

Do sumy se budou počítat peníze vydané ještě před předložením kandidatury i peníze od sponzorů, včetně třeba zaplacení plakátů, letáků nebo dárkových předmětů.

Uvádět se budou i „dárky“ v podobě koncertů populárních zpěváků či divadelních představení. Možná tím klesne ochota některých zpěváků, herců či moderátorů, kteří pobírají desetitisíce a v případě špiček i statisíce korun za vystoupení, dávat všanc své jméno ve prospěch politiků.

Museli by jít s kůží na trh a zveřejnit, kolik skutečně kasírují za vystoupení, což některé zřejmě odradí.

Návrh prováděcího návrhu zákona o přímé volbě prezidenta totiž počítá s tím, že poskytne-li někdo kandidátovi jakékoli nefinanční plnění, tedy třeba pro něho uspořádá koncert, musí se cena této pozornosti v účetnictví kandidáta objevit.

Návrh prováděcího návrhu zákona o přímé volbě prezidenta totiž počítá s tím, že poskytne-li někdo kandidátovi jakékoli nefinanční plnění, tedy třeba pro něho uspořádá koncert, musí se cena této pozornosti v účetnictví kandidáta objevit. A to podle výše obvyklých honorářů, které umělec za vystoupení běžně pobírá.

Takové účetnictví pak bude zveřejněno na internetu a nahlédnout do něho bude moci každý.

Už žádné anonymní a ostouzející plakáty

U silnic se již nebudou smět objevovat anonymní a často i ostouzející billboardy. Každý bude muset být označen tím, kdo si plakát objednal a kdo vyrobil.

Na vedení správného účetnictví má dohlížet tří- až pětičlenný volební výbor, jehož členy si kandidát vybere a dopředu nahlásí. Všechny peníze, které do kampaně kandidát vloží, musí „prohnat“ přes jeden speciálně založený volební účet.

Po volbách dodržování pravidel zkontroluje sněmovní mandátový a imunitní výbor. Případné spory, tedy i stížnosti protikandidátů, bude rozhodovat pražský městský soud. Zjistí-li chybu, pak provinilec bude muset do státního rozpočtu zaplatit jedenapůlnásobek zjištěné částky.

Omezení darů neprošlo

Na těchto základních principech financování volební prezidentské kampaně se dohodla koalice i s opozicí.

„I opozice má zájem na zvolení hlavy státu. Zákon musí být schválen ve Sněmovně i v Senátu, který je v případě volebních zákonů nepřehlasovatelný. Nechceme zdržení, jde nám o hladké schválení a ten zájem je společný,“ zdůvodnil ochotu koaličních stran spolupracovat i s opozicí šéf regionálního výboru Stanislav Polčák (TOP 09 a Starostové). Ten klubu navrhne, aby návrh podpořili.

„Jsem rád, že i v takto napjaté době jsme byli schopni se věcně bavit,“ ocenil dohodu i vyjednavač soc. dem. a předseda jejich poslanců Jeroným Tejc.

Podle něho byla koalice k jednání ochotna kvůli průchodnosti návrhu v Senátu, kde má ČSSD většinu. „I když některé věci původně vypadaly jako neproveditelné, nakonec koalice byla ochotna přistoupit právě na stanovení limitů i na to, že všechny peníze na kampaň musí proputovat jedním účtem a být zveřejněny,“ uvedl Tejc.

ČSSD nebyla se svými návrhy stoprocentně úspěšná. Nepodařilo se jí získat podporu pro omezení darů od fyzických osob ani pro zákaz sponzorování právnickými osobami. „To mě mrzí, ale není to důvod, aby soc. dem. návrh zablokovala v Senátu,“ dodal Tejc.

Podle předsedy ústavně-právního výboru Marka Bendy (ODS) se zásadami, včetně limitů, souhlasí i ODS. „Jsem si vědom, že nevyřešíme zdaleka všechno, některé země mající přímou prezidentskou volbu to řeší léta a nejsou stále hotovy. Nechceme ale ohrozit volbu příští rok,“ řekl Právu.

Zájem na schválení tohoto zákona deklaroval tento týden i premiér a šéf ODS Petr Nečas, když prohlásil, že by ho Sněmovna měla schválit ještě před svým případným rozpuštěním, nedostane-li jeho vláda v pátek důvěru.

Anketa

Je hranice 50 miliónů Kč za jednu kampaň kandidáta na prezidenta ČR optimální?
Ano, je to dostačující částka
4,8 %
Ne, je to příliš málo
1,3 %
Ne, je to příliš hodně
93,9 %
Celkem hlasovalo 11656 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám