Myslíte si, že schválením novely loterijního zákona dostanou obce dostatečný nástroj pro regulaci hazardu na svém území a že ho budou moci zakázat i úplně?

V každém případě se rozšířily jejich pravomoci tím, že do toho budou moci vstoupit. Jejich obecně závazné vyhlášky regulující hazard byly doteď často obcházené a bezzubé. Nyní budou mít obce daleko větší sílu jak provoz heren upravit. Nemyslím si, že jakýkoli zákon může porazit hazard, to je jasné. Když něco zregulujete příliš, tak se to změní na nelegální. Když zakážete lidem alkohol, také ho nepřestanou pít. Důležitý je ale ten moment, že zákon dal sílu obcím hazard regulovat.

Proč kolem toho bylo ve Sněmovně takové dusno?

To je nabíledni: vypočtené dopady pro loterijní společnosti jsou tři a půl miliardy minus. Takže podle mě mohlo být ještě hlučněji.

Jak jako starosta Semil naložíte s tímto zákonem? Budete zakazovat?

Nemohu říci, že bychom u nás měli až tak zásadní problém s hazardem. Ale máme herny, u nichž se nám nelíbilo jejich umístění. Zvažovali jsme vydání vyhlášky, které by zajistilo jejich odstěhování dál od škol. To bylo ale v době, kdy obce začaly zakazovat výherní hrací automaty, a ty byly nahrazeny videoterminály. A to bylo ještě nebezpečnější, protože na nich se v mnohem kratší době dá prohrát mnohem víc peněz. Navíc obce z toho nemají žádný příjem. Takže rozhodně negativní důsledky.

Z toho důvodu jsme k regulaci vyhláškou ani nepřistoupili. Teď budu – a nejsem na rozhodování sám – navrhovat, abychom s provozovateli dojednali vzájemně výhodné podmínky. To není o tom, že plošně zakážeme všechno všude, ale budeme se chtít domluvit, aby herny nebyly blízko školy anebo že tam nesmí být žádná viditelná reklama. To jsou varianty, které dal nový zákon do rukou obcím.

Proč jste už nyní nesáhli ke zdanění hazardu, po kterém se volá již delší dobu?

My jsme od začátku dělali zákon o loteriích, a nikoli o dani z příjmů. Danit hazard nebyla naše ambice v případě tohoto zákona a neobjevila se ani u žádné strany ve Sněmovně až do třetího čtení, kdy už se nemohou navrhovat žádné změny. Takže já tuto diskusi považuji za umělou.

Osobně se domnívám, že pokud bychom rozpřáhli křídla a snažili se v jedné fázi hazardní byznys zpřísnit a zároveň ho zdanit, tak by neprošlo nic a vítězem by byly jako vždy v minulosti jen a jen loterijní společnosti.

Odkdy by se tedy měl hazard zdanit?

Počítá se s tím, že se tak stane 1. ledna 2013. Odhaduji, že nový zákon o dani z příjmů, který připravuje ministerstvo financí, by se mohl ve Sněmovně objevit už letos na podzim.

Jakou formu zdanění bude obsahovat?

Ministr financí Miroslav Kalousek ve Sněmovně řekl, že budou platit dvě částky – klasické zdanění a ještě speciální loterijní daň, která má vyvažovat ta negativa, jež loterie do společnosti přinášejí. Já jsem ale ten návrh neviděl, nejsem součástí žádné pracovní skupiny, která ho připravuje, takže to komentovat nemohu. Pokud má být zdaněný hazardní byznys, pak chápu, že společnosti ho provozující zaplatí daň vyšší než ostatní, protože tam bude ještě „daň za zlo“.

Loterijní lobby vždy patřila k nejsilnějším. Budete mít sílu čelit jejím tlakům na co nejnižší odvody?

Počítáme s tím, čelit tomu budeme jako doteď. Co nám zbývá. Každý má právo prosazovat svůj názor. Ať se snaží lidem vysvětlit, proč by se hazard neměl zdaňovat.

Dá se vůbec důsledně kontrolovat, kam jdou peníze určené na veřejně prospěšné účely? Aby nedocházelo k jejich zneužívání?

V současnosti ke zneužívání dochází, to je pravda. Proto jsme na to v novele reagovali. Povolovatel hry musí schválit smlouvu, na jejímž základě společnost peníze odvádí. A pak musí ten, kdo peníze odvádí, na svých stránkách tyto smlouvy uveřejnit. Stejně jako ministerstvo financí umožní zveřejněním těchto smluv po dobu pěti let veřejnou kontrolu.

Je to podle vás dostatečné opatření proti případům, kdy si provozovatel hazardní hry zřídí firmu, přes kterou si peníze lije do svých kapes nebo do kapes svých blízkých?

I proto jsme do zákona dali, že loterie smějí provozovat jen firmy s přehlednou vlastnickou strukturou. Aby to nebyly anonymní firmy, takže by se nevědělo, kdo komu posílá peníze. Já jsem na lepší řešení nepřišel. Kdybych ho znal, navrhl bych ho.

Jakou má šanci zákon v Senátu?

Do poslední chvíle člověk neví, jak to dopadne. Ale my jsme se Senátem komunikovali a zatím to vypadá, že by se zákon do Sněmovny nemusel vracet.

VV se prý pokusí o změny, i když nemají senátory.

Připomínky poslance Novotného ve Sněmovně nebyly o zpřísnění. Směřovaly ke konkrétním hrám, možná až k firmám. Šlo mu více o to, že na tom budou finančně hůř. To nebylo o vyšších pravomocích obcí. Jeho původní návrh byl, aby vznikl jakýsi nový medvěd. Aby peníze chodily do státního rozpočtu a pak je rozdělovalo ministerstvo školství, což jsme odmítli, protože to by korupční prostředí ještě prohlubovalo. Ale jestli o tom přesvědčí své bývalé kolegy v Senátu, ať to zkusí.