Kolaps se očekává také v Brně, Ústí nad Labem, Plzni, Olomouci, Opavě a dalších městech.

„Ke stávce nás dohnala vláda ČR. Jedním z hlavních poslání odborů je jednání. Stávky jako krajního prostředku jsme vždy využívali jen zřídka a ve vypjaté situaci. K tomu došlo nyní,“ prohlásil prezident federace strojvůdců Jindřich Hlas.

Také si přečtěte
Reakce premiéra Nečase: Berou si občany jako živý štít

V prohlášení Koalice dopravních odborových svazů pak jako důvod stávky uvedl, že vládní reformy ještě více zadluží zemi, poškodí občany a způsobí privatizaci veřejných služeb.

Policisté s předstihem nechystají žádné konkrétní opatření, posílí ale služby. "Do práce přijde každý, kdo má ruce nohy," řekl v České televizi šéf dopravních policistů Leoš Tržil. Podle něj budou policisté situaci řešit podle toho, jak budou silnice a ulici v pondělí vypadat.

"Občanům se omlouváme"

„Zároveň se omlouváme všem občanům, kterým to způsobí komplikace,“ uzavřel Hlas a vyzval občany, aby jejich protest podpořili s tím, že stávkují i v jejich zájmu.

Šéf Asociace samostatných odborů Bohumír Dufek upřesnil, že odbory budou blokovat v Praze hlavní silniční tahy a MHD. Zastavit by se tak mohly například magistrála, Jižní spojka nebo třeba pražský okruh. Úplné zastavení provozu metra a ostatních linek je černou můrou dopravců.

„V tuto chvíli nejsme informováni o tom, které části města by měly být zablokovány. Policie může reagovat pouze v rámci zákona, to znamená, že zasáhne pouze v případě, že by došlo k ohrožení života, zdraví či majetku. Bude se snažit především zajistit průjezd složkám Integrovaného záchranného systému, tedy sanitkám a hasičům,“ řekl pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Součástí dohody vedení města a pražského DP s odboráři je podle 1. náměstka primátora Karla Březiny (ČSSD) to, že stávkující nebudou komunikace blokovat majetkem dopravního podniku, tedy tramvajemi a autobusy.

Krizový štáb hlavního města doporučuje řidičům nejezdit v pondělí přes Prahu, rodiče by měli zvážit, zda poslat děti do školy.

Omezte požadavky na sanitky, žádá záchranka

Záchranná služba prosí Pražany, aby si v pondělí rozmýšleli, zda opravdu potřebují volat rychlou záchrannou pomoc. „V souvislosti s vyhlášenou pondělní stávkou v pražské dopravě se obracíme na Pražany a návštěvníky metropole s prosbou o maximální omezení požadavků na výjezd našich posádek. Kromě vážných zdravotních potíží a život ohrožujících stavů vyhledejte, pokud je to možné, svého nejbližšího lékaře,“ řekla mluvčí záchranné služby Jiřina Ernestová.

Dopravní odbory ovšem avizují, že stávka bude mít celonárodní charakter, zatím prý není pouze jasno, zda zasáhne i vzdušný prostor.

V Ústí na Labem se chystá tichý protest

K výše uvedeným městům by se měla přidat ještě další, zatím však nejsou známy parametry a rozsah jejich opatření.

Například v Ústí nad Labem bude stávka jen naoko. Zaměstnanci místního dopravního podniku se ke stávce dopraváků sice připojí, autobusy i trolejbusy ale pojedou.

„Na pátečním jednání naší organizace se dohodlo, že se připojíme pouze symbolicky, omezovat provoz nechceme,“ řekl Právu předseda odborové organizace DOSIA Dopravního podniku města Ústí nad Labem Martin Dvořák. Podle něj budou ale stávkující označeni, patrně logem odborového svazu.

V Plzni budou jezdit

V Plzni bude městská hromadná doprava fungovat normálně, zdejší odboráři se ke stávce připojí jen symbolicky – kdo bude chtít stávku podpořit, navlékne si výstražnou vestu. Tramvajáci přitom stávkovat chtěli. „Druhá organizace, která sdružuje řidiče trolejbusů a autobusů, ale byla bohužel proti,“ řekl Právu předák odborářské organizace Elektrické dráhy Emanuel Veselý. „Sami do toho nepůjdeme. Nemá smysl, abychom stávkovali a místo nás jezdili stávkokazové,“ dodal Veselý.

„Autobusy pojedou normálně. Chybějící vlaky nahradit nemůžeme, ale posílíme ranní spoje směrem do Plzně a odpolední odjíždějící z města,“ řekl Právu ředitel společnosti Miroslav Hucl. Odboráře nemusel nijak zvlášť přesvědčovat.

„Jsme soukromá společnost, máme smlouvy s krajem, při jejichž nesplnění by nám hrozily sankce. Ty bychom pak museli přeúčtovat na odborovou organizaci,“ poznamenal Hucl.

Brno bez většiny spojů

Z celkového počtu 1 500 kmenových řidičů Dopravního podniku města Brna jich hodlá stávkovat přes 90 procent, sdělil v pátek Právu předseda tamní organizace Odborového svazu dopravy Libor Weinstein. Stávka v Brně začne ve stejnou hodinu jako v Praze, o ukončení budou ještě odpoledne odboráři jednat s vedením podniku. Stávkovat budou i pracovníci v depech a také administrativa, ale podle odborářského bosse zhruba jen z 80 procent.

Mluvčí brněnských dopraváků Linda Škrancová sdělila, že se vedení již dohodlo se všemi čtyřmi odborovými organizacemi, aby zůstal zachován provoz na pracovištích, kde by mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti provozu, například v dopravně energetickém dispečinku.

„Také jsme domluveni, že stávkující nebudou blokovat prázdnými vozidly výjezd těm, kteří stávkovat nechtějí,“ zdůraznila mluvčí. Podnik předpokládá, že alespoň částečně pojedou tramvaje na páteřních linkách, třeba č. 1 a 8, z trolejbusů linky 25 a 26. O situaci v pondělí bude vedení s odbory jednat i o víkendu.

Olomouc bude stávkovat

Nejen v Olomouci, ale i v celém Olomouckém kraji ochromí v pondělí od časného rána veřejnou dopravu stávka odborářů.

„Informace, které jsme měli dnes v poledne, předpokládají konání stávky u dominantních dopravců v regionu. Takový výpadek není možné nahradit,“ uvedl v pátek olomoucký hejtman Martin Tesařík (ČSSD).

„Máme potvrzeno, že se ke stávce připojí například i řidiči společnosti Veolia, která zajišťuje v našem kraji zhruba osmdesát procent autobusové dopravy,“ řekl Právu v pátek mluvčí olomouckého hejtmanství Ivo Heger.

Olomoucký kraj vyzval občany, kterých se stávka dotkne, aby se včas pokusili zajistit si náhradní dopravu do zaměstnání a do škol. Hejtman také nechal prověřit dopad stávky na složky integrovaného záchranného systému.

Vedení Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje se připravuje na alternativu, že se v pondělí nepodaří všem zaměstnancům nastoupit do směny. „V takovém případě bude v práci pokračovat nedělní směna, naši lidé neopustí svá místa, dokud je někdo nevystřídá,“ konstatoval krajský ředitel hasičů Karel Kolářík. Analogický postup připravují také všechny nemocnice a další zdravotnická zařízení.

Ostrava lavíruje mezi psychickou a fyzickou podporou

„Celostátní stávku podporujeme, ale protože jsme od 1. do 6. června stávkovali za vyšší mzdy, tak ji nepodpoříme fyzicky. Nechceme totiž zvyšovat finanční ztráty ostravského dopravního podniku, které má už z této šestidenní stávky. Pondělní celonárodní akci proto podpoříme symbolicky, asi budou v tramvajích, autobusech a trolejbusech letáky. Přesně ještě nevíme, domlouváme se,“ řekl Právu šéf odborářů ostravského dopravního podniku Ivo Protivínský.

Stávkovat se bude i v Opavě. Neměl by vyjet ani jeden autobus či trolejbus. „Stávka začne ve tři hodiny ráno a bude časově neomezená,“ řekl v pátek večer šéf výboru odborářů zdejšího dopravního podniku Miroslav Vaněk. Zájem stávkovat je podle něj mezi zaměstnanci obrovský. „Nevylučuji ale, že se vyskytnou nějací stávkokazi. To uvidíme až v pondělí,“ řekl.

Ke stávce se z Moravskoslezského kraje připojí asi stovka odborářů z důlní firmy OKD, kteří vyrazí v pondělí do Prahy blokovat dopravu. Také řidiči soukromé dopravní firmy Connex Morava se chtějí zapojit fyzicky. Mělo by celý den stávkovat osm stovek řidičů z celkových 1200.

V Liberci a Jablonci nad Nisou bude jen symbolická stávka

V pondělí se lidé cestující hromadnou dopravou v Liberci a Jablonci nad Nisou nemusí obávat komplikací. Vedení akciové společnosti Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou se s vedením odborové organizace dohodlo na tom, že stávka proběhne pouze symbolicky.

„Do terminálu MHD v Liberci, Fügnerově ulici přistaví odboráři „stávkovou tramvaj“, ve které veřejnosti vysvětlí svoji podporu a postoj k připravovaným vládním reformám,“ informovala mluvčí libereckého dopravního podniku Martina Poršová.

Podle jejích slov odboráři zvolili tento způsob podpory stávky, neboť nechtějí cestujícím komplikovat dopravu do zaměstnání a škol. V provozu budou i pravidelné linky Liberec – Praha. Stávka tak v Libereckém kraji, stejně jako v celé ČR, ochromí železniční dopravu.

„Dohodli jsme se, že nepojedou vlaky ani na trati z Liberce do německé Žitavy, kterou zajišťuje soukromý německý železniční dopravce,“ řekl Právu Milan Šubrt, liberecký krajský předseda Asociace samostatných odborů, jejíž členem je i Odborové sdružení železničářů. „Je to první ostřejší protest. Pokud nás vláda nevyslyší, příště můžeme blokovat dopravu i v Liberci. Vhodných míst tu je několik. Šaldovo náměstí, nebo tunel na silničním průtahu městem,“ pohrozil Šubrt.

Stojí za námi většina veřejnosti, myslí si Zavadil

Stávka potrvá od 3:00, konec stávky ještě nebyl stanoven, podle vyjádření odborářů, ale může trvat i do půlnoci.

Předseda největší organizace Českomoravské konfederace odborových svazů Jaroslav Zavadil vyjádřil stávce podporu a dodal, že vyhlašují stávkovou pohotovost, kdy by případná stávka mohla mít „úplně jiné rozměry“, což by „opravdu nerad“.

Zavadil mimo to vyjádřil přesvědčení, že se stávkou sympatizuje drtivá většina veřejnosti. Stávce podle něj již není možné zabránit.

Výběr větších stávek v dopravě v ČR
4. února 1997 - Začala stávka železničářů, která měla trvat 48 hodin. Byla ale několikrát prodloužena a skončila až 8. února. Hlavním organizátorem bylo Odborové sdružení železničářů (OSŽ), které spolu s dalšími odborovými svazy působícími na železnici předložilo několik požadavků (odvolat vedení ČD, zastavit nesystémové kroky na železnici, neuplatňovat sankce vůči stávkujícím, uzavřít dohodu s premiérem o závazku vlády předložit koncepci dopravní politiky). Stávky se zúčastnila asi polovina zaměstnanců ČD. Výsledkem byla dohoda mezi OSŽ, ministerstvem dopravy, Správní radou Českých drah a ČD.
8. března 2000 - Výstražná patnáctiminutová stávka Asociace samostatných odborů (ASO) způsobila zpoždění 101 vlaků. Podle ČD se většina zaměstnanců společnosti od stávky distancovala. Stávku vyhlásila ASO na protest proti údajnému neřešení sociálních problémů.
3. února 2003 - Uskutečnila se stávka řidičů pražských tramvají organizovaná Federací řidičů tramvají. Protestující si chtěli vymoci stejné podmínky, jako měli řidiči autobusů, a chtěli odvolání tehdejšího generálního ředitele dopravních podniků Milana Houfka. Z 80 procent řidičů odhodlaných stávkovat jich nakonec zůstalo ve stávce 30 procent. Veřejná doprava nebyla narušena. Stávku provázel spor, protože dopravní podnik si najal na bezpečnostní agenturu, která bránila stávkujícím, aby blokovali vozovny.
21. června 2004 - Ranní stávky v MHD se v Praze zúčastnilo přes deset procent řidičů autobusů, takže se cestujících významněji nedotkla. Na protest proti vládnímu návrhu silničního zákona stávkující od 08:00 na 20 minut přerušili dopravu.
16. března 2006 - Půlhodinová polední stávka strojvedoucích na železnici ovlivnila pravidelnost železničního provozu jen minimálně. Zastavením provozu strojvůdci protestovali proti tomu, že by podle připravovaného zákoníku práce mohl zaměstnavatel uzavřít kolektivní smlouvu jen s nejsilnější odborovou organizací.
24. června 2008 - Hodinová výstražná stávka proti reformám kabinetu Mirka Topolánka pořádaná ČMKOS se dotkla i dopravy. Největší dopady měl hodinu a čtvrt trvající protest strojvůdců, kteří ve 13:00 zastavili vlaky po celé ČR. Podle Českých drah stálo zhruba 80 procent všech spojů, tedy asi tisíc vlaků. V mnoha městech nejezdila hromadná doprava - největší rozsah měla stávka asi v Brně, autobusy, tramvaje či trolejbusy nejezdily různě dlouho i v Ostravě, Opavě, Ústí nad Labem a dalších městech. Naopak pražská MHD většinou fungovala.
 Zdroj: ČTK