Hlavní obsah

Český stroj opraví silniční výtluky i v mrazu

Právo, Jiří Novotný

Navzdory rozšířenému názoru, že při teplotách pod nulou nelze kvalitně opravovat výtluky na vozovkách, protože asfaltový podklad se nespojí s hmotou, jíž je výtluk vyplňován, jsou už takové opravy možné. Umožňuje je český stroj Silkot 70-80.

Foto: Právo

Český stroj Silkot 70-80

Článek

Například firma Dipos J už se Silkotem opravovala výtluky i při minus patnácti stupních Celsia. „Bylo to v Chomutově, kde jsme zbavovali děr nájezdovou rampu hypermarketu Globus,“ potvrdil Právu jednatel Diposu Vít Jakoubek.

Silkot totiž používá k opravám výtluků ojedinělou technologii tepelného zpracování odpadu, vznikajícího při broušení asfaltových vozovek, který obce vyvážejí na skládky.

Český vynález opraví díru v silnici za 15 minutVideo: Novinky

V zásobníku stroje se recyklát předem zahřeje na 150 až 160 stupňů Celsia. Po příjezdu na místo se ze stroje spustí zahřívací čelo, které se rozehřeje na 1100 stupňů a nahřeje výtluk i jeho nejbližší okolí na 150 až 160 stupňů. Recyklát ze zásobníku se pak do výtluku nasype a zhutní vibračním válcem. To vše zvládne tříčlenná posádka Silkotu do dvaceti minut a ihned poté mohou přes opravené místo projíždět auta.

Opravené místo vydrží celé roky

„Svým zákazníkům dáváme na provedené práce dvouletou záruku. Za metr čtvereční, tedy v podstatě za opravu jednoho výtluku, si během roku účtujeme 500 korun a teď v zimě kolem 600 Kč,“ informoval Jakoubek. Zákazníkům se to určitě vyplatí, vždyť výtluk opravený Silkotem vydrží až pět let.

Výrobcem Silkotu je pelhřimovská firma Kotrbatý a prodejcem společnost Siltek. Dosud bylo prodáno dvanáct těchto strojů, většinou menším soukromým firmám, které se rozhodly zabývat i opravami silnic.

Silničáři často peníze vynakládají dvakrát

Naopak správy údržby silnic (SÚS) zatím Silkot s výjimkou jihomoravské nepoužívají. Výtluky v zimě, když nepracují obalovny, zasypávají studenou směsí, která vydrží nanejvýš do jara, kdy se díra bude muset opravovat znovu. Peníze se tedy zbytečně vynaloží dvakrát.

O Silkot nyní projevily zájem i Moravskoslezský kraj a město Příbram. Závazné objednávky firma Kotrbatý v posledních dnech obdržela od zlínských, ostravských a třineckých technických služeb.

Většina SÚS se však k nákupu Silkotu nechystá. Na otázku proč odpověděl Martin Kotrbatý: „Problém je v technologiích, které SÚS už celá desetiletí používají a mají na ně uzavřeny dlouhodobé smlouvy se svými dodavateli. Navíc mají nyní i ekonomické potíže.“

Foto: Právo

Nový stroj na opravu silnic

Investice do Silkotu by se ale silničářům brzy vrátila. K mání je tento stroj ve třech variantách. Jako přívěs za traktor s maximální povolenou rychlostí 40 kilometrů v hodině, jenž stojí 1,95 miliónu korun, přívěs o maximální rychlosti 80 km/h za 2,05 miliónu Kč, a nástavba na ojetý nákladní vůz o hmotnosti do 12 tun, kterou lze pořídit za 2,4 miliónu Kč.

Stav silnic je kritický, připouští ministerstvo

Podle Ředitelství silnic a dálnic ČR způsobila jen do konce prosince nynější zima na dálnicích a silnicích první třídy škody za devět miliard korun. Ještě více peněz by bylo potřeba, aby se spravily výtluky na 50 000 km silnic nižších tříd.

„Stav řady silnic je opravdu kritický, a proto počítáme s určitou injekcí pro kraje. Kolik jim na opravy budeme moci přispět, však ještě jasné není. Závisí to na tom, jaké počasí bude po zbytek zimy, a jestli se podaří uspořit nějaké peníze na údržbě silnic,“ sdělil Právu mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám