Proč se ČSSD rozhodla jít v Praze do koalice s ODS?

Rozhodli jsme se zaprvé z programových důvodů a za druhé z důvodů rozložení sil v městské radě, kde jsme ODS rovnocenným partnerem. Podařilo se nám prosadit valnou většinu bodů našeho programu: jízdné zdarma do 15 a od 65 let, výstavbu sociálního bydlení, rozšíření míst v domovech seniorů, audit předcházejících zakázek v Praze, výběrová řízení na vedoucí pracovníky magistrátu, vstup do kulturních institucí pro rodiny a seniory o víkendech zdarma.

Lídr ČSSD v Praze Jiří Dienstbier ml. uvedl, že jste společně s předsedou pražské ČSSD Petrem Hulinským popřeli svá slova, jelikož jste s TOP 09 ani nevyjednávali. Proč jste s TOP 09 nevedli intenzívnější rozhovory?

V žádném případě se neztotožňuji se slovy pana Dienstbiera. TOP 09 nám nejdříve říkala, že k nám bude přistupovat stejně jako k ODS. Poté začala návrh koaliční smlouvy odkládat a až do minulého týdne jsme byli z rozhovorů vyřazeni. Jednali jsme naprosto korektně vůči oběma partnerům – když nám ODS předala návrh smlouvy, tak jsme odpověděli, stejně jako jsme napsali reakci poté, co nás kontaktovala TOP 09 v pátek.

Je pravda, že tím, že nám ODS návrh předala o deset dní dřív, měli jsme delší čas reagovat na její nabídku a jen krátký čas na TOP 09.

Když jsme dostali nabídku od ODS, dospěli jsme k závěru, že smlouva, kterou jsme vyjednali, je naprosto vyvážená, nejenom v programové, ale i personální oblasti. Proto jsme nabídku předložili stranickým orgánům a ty rozhodly, že smlouvu můžeme uzavřít.

Na druhou stranu o velké koalici se spekulovalo téměř od začátku, stejně jako o tom, že jednání s TOP 09 byla jen naoko.

To je mediální klišé. Soc. dem. deklarovala jasně, že chce jednat napříč spektrem, a je fakt, že TOP 09 s námi jednání přerušila. Návrh koaliční spolupráce nám předali až čtyři týdny po volbách. Očekávali jsme, že pokud měli opravdu zájem o koalici s námi, měli s námi jednat hned po volbách.

Jiří Dienstbier řekl, že nezvedne ruku pro velkou koalici, a předseda ČSSD Bohuslav Sobotka byl proti vzniku koalice ODS a soc. dem. Nejdete vlastně i proti přání voličů, pro které jsou ČSSD a ODS diametrálně odlišné?

To není nestandardní řešení, koalice ODS a ČSSD vznikly například v Brně, Ostravě či Plzni. Jednali jsme také podle toho, jak rozhodl krajský výkonný výbor, jenž se všemi hlasy s výjimkou pana Dienstbiera vyslovil pro to, abychom do tohoto koaličního projektu, ve kterém jsme schopni prosadit své priority, šli.

Jiří Dienstbier již oznámil, že pro koalici ruku nezvedne. Nakolik to bude pro koalici komplikace?

Očekávám, že se pan Dienstbier bude chovat jako jeden ze zastupitelů za soc. dem., tedy že bude hlasovat v souladu s programy ČSSD. Velmi by mě mrzelo, kdyby tomu tak nebylo.

A co byste v takovém případě dělali? Nic jiného než ho vyloučit z klubu zastupitelů asi nemůžete.

Nepředjímal bych jakákoli řešení, stále chci věřit tomu, že pan Dienstbier chce v zastupitelstvu prosazovat program soc. dem. a měl by to takto činit.

Znamená prosazování programu soc. dem. zvednout ruku pro koalici ODS a ČSSD?

Zvednutí ruky pro tuto koalici znamená zvednutí ruky pro program, který si koalice před sebe dala, a ten je z 90 procent programem ČSSD.

Čtěte také: Koaliční smlouva ODS a ČSSD v Praze

Nebojíte se, že si voliči velkou koalici budou vykládat jako zradu?

Vnímám to, ale to je vše, co v tuto chvíli mohu dělat. Soc. dem. je připravena přesvědčit občany, že toto řešení bylo to nejlepší.

Jak a kdy je přesvědčíte?

Půjde o dennodenní přesvědčování v následujících čtyřech letech, že radnice funguje dobře, transparentně, otevřeně, že plníme sliby z volební kampaně. Během prvních 100 dní, spíše mnohem dříve, připravíme konkrétní programové prohlášení rady pro následující čtyři roky, kde jasně řekneme, co a kdy chceme z koaliční smlouvy splnit.

Jak to bude s personálním rozdělením na radnici?

Své nominace jsme již zveřejnili, jako první náměstek budu navržen já, na starosti budu mít dopravu a informatiku. Druhý náměstek Antonín Weinert se bude věnovat školství, památkové péči a sportu. Měli bychom mít dále tři radní, Petra Dolínka, který se bude věnovat sociální oblasti, bydlení a evropským fondům, Lukáš Kaucký by měl mít na starosti kulturu a cestovní ruch a Lukáš Plachý životní prostředí. Petr Hulinský (předseda pražské ČSSD) by se měl stát předsedou finančního výboru.

Komu by měl připadnout kontrolní výbor? TOP 09, nebo KSČM?

Měl by připadnout opozici a měla by v něm mít i většinu. V koaliční smlouvě máme jasně napsáno, že výbory budou vytvářeny v poměrném principu podle zastoupení jednotlivých klubů. V kontrolním výboru by pět členů měla mít TOP 09 a KSČM jednoho, ODS tři a soc. dem. dva.

Jedno křeslo v radě jste nabídli i TOP 09, která to odmítá. Nejde spíš o špatný vtip, když jste mohli tušit, že to TOP 09 nepřijme?

Ze strany TOP 09 jde o špatné pochopení nabídky. Hovoří o nějaké skryté koalici, ale nabízíme ho jako kontrolní funkci v rámci rady. Tím, že chceme, aby jeden zástupce nejsilnější opoziční strany byl přítomen jednání rady, symbolizujeme, že rada chce být transparentní nejen vůči veřejnosti, ale i opozici. Po TOP 09 nechceme příslib hlasování, ale dát jí maximální servis a informovanost o všech materiálech, které se budou projednávat.

Jak to bude s působením radních v dozorčích radách firem s městskou účastí? Statisícové a miliónové odměny nebyly výjimkou.

V koaliční smlouvě jsme se zavázali, že vytvoříme systém pro zastupování akcionářských práv, včetně nominací a systému odměňování, který by měl také vzniknout v prvních sto dnech. O detailech budeme teprve jednat.

Prioritou například je, aby ve společnostech stoprocentně vlastněných Prahou vznikl německý model, kdy by v představenstvu byl management společnosti a akcionář by byl zastoupen v dozorčí radě. To neznamená, že by to bylo bez odměn, ty by ale měly být adekvátní velikosti společnosti, jejímu obratu, počtu zaměstnanců.

A ve firmách, kde město nemá stoprocentní zastoupení?

V dalších společnostech musíme jednat i s akcionáři, což jsou velké nadnárodní společnosti. To není jednoduchá záležitost, a proto v tuto chvíli nemůžeme říci nic jasného.

Považujete za adekvátní odměnu milióny v Pražské energetice, které dostával například Petr Hulinský?

Musíme rozdělit věci na pravidelné měsíční platby za výkon členů statutárních orgánů a samozřejmě tam jsou tantiémy, a to opět souvisí s ostatními akcionáři.

Ptal jsem se spíš, zda sedmimístná čísla považujete za adekvátní odměny?

Beru je na vědomí, že je v tuto chvíli systém takto nastaven a do budoucna si myslím, že tyto odměny takto vysoké nebudou. Musíme udělat analýzu, jednat s ostatními akcionáři a vytvořit jasný a průhledný systém. Přesné číslo ale nedokáži říci. Velké nadnárodní společnosti vysílají do statutárních orgánů své zástupce a požadují nějaké odměnění těchto lidí. Nemůže tam být zástupce města, který bude jinak odměňován než zástupce nadnárodních firem.