„Informace v Právu a na serveru Novinky o naší akci v Nýřanech, kde jsme 18. března stroj představili při práci, měly velký ohlas. Takovou reakci jsme vůbec nečekali a máme teď příjemné starosti, jak rozšířit výrobní kapacity, abychom stačili všechny zájemce uspokojit,“ řekl Právu Martin Kotrbatý, jednatel stejnojmenné firmy, která stroj vyrábí.

Všechny zájemce láká možnost opravovat silnice až třikrát levněji než dosud. SILKOT totiž využívá k opravám výtluků ojedinělou technologii tepelného zpracování odpadu, vznikajího při broušení asfaltových vozovek, jejž obce vyvážejí na skládky.

V zásobníku stroje se recyklát předem zahřeje na 150 až 160 stupňů. Po příjezdu na místo se ze stroje spustí zahřívací čelo, které se rozehřeje na 1100 stupňů, a nahřeje výtluk i jeho nejbližší okolí na 150 až 160 stupňů. Recyklát ze zásobníku se pak do výtluku nasype a zhutní vibračním válcem.

Silničáři zbytečně váhali

Po opraveném místě mohou téměř ihned jezdit auta. Opravy lze provádět i při teplotách pod bodem mrazu, a přesto se díky použité technologii nemusí výtluk znovu opravovat až pět let. Je tedy s podivem, že o SILKOT neprojevovaly zájem Správy údržby silnic (SÚS), které by s opravami po zimě nemusely čekat až na duben, kdy se konečně rozjedou obalovny.

Na otázku Práva, jestli už přece jen nepřišla od silničářů nějaká objednávka, odpověděl Kotrbatý: „První vlaštovky se objevují. Navštívil nás místostarosta Pelhřimova, který projevil zájem o SILKOT pro Technické služby města. A nyní nám zavolali z jihomoravského krajského úřadu, že si chtějí okamžitě objednat dva stroje.“

Kraje naříkají, že jim chybějí peníze

Krajům se totiž po dlouhé zimě nedostává peněz zejména na opravy silnic nižších tříd. Například Středočeský kraj na údržbu a opravy letos vyčlenil jen 1,092 miliardy korun, zhruba o 800 miliónů méně, než by bylo potřeba.

„Nemůžeme se pak divit, že chybějí finanční prostředky,“ kritizuje předseda středočeské ODS Petr Bendl, podle nějž cestáři za leden a únor vyčerpali až polovinu všech peněz.

Podobná situace je na Pardubicku. „Letos se náš rozpočet zkrátil proti loňsku o desetinu. Zbývá nám tak jen na odstranění největších výtluků a sekání trávy, a téměř nic na opravy dopravního značení. Přitom stav vozovek je klíčový pro bezpečnost provozu,“ uvedl v minulém týdnu na semináři ve Sněmovně ředitel SÚS Pardubického kraje Miroslav Němec.

Za této situace se krajům přímo nabízí možnost využít úspornější technologii. Vždyť SILKOT zvládne opravy děr na vozovce rychleji, kvalitněji a levněji, než se silničářům daří při tradičním způsobu rychlooprav.