K opravám stroj využívá ojedinělou technologii tepelného zpracování odpadu, vznikajícího při broušení asfaltových vozovek, jež obce vyvážejí na skládky.

„Napadlo mne, že tento odpad by se po recyklaci dal na opravy starších silnic velmi dobře využít. Mnohem lépe se totiž při správném tepelném zpracování propojí s podkladem,“ řekl ve čtvrtek Právu v nýřanském areálu s. r. o. Komersia West při předvádění tohoto stroje jednatel firmy Siltek Jiří Charvát.

Od nápadu k realizaci uplynulo zhruba pět let. „Dotáhli jsme to do konce společně s firmou Kotrbatý. Ta loni začala Silkot vyrábět a dostali jsme za něj na loňském stavebním veletrhu v Brně zlatou medaili,“ informoval Charvát.

Nahřívací čelo z USA

Nejdůležitějšími součástmi stroje jsou ohřívací zásobník na 1,1 metru krychlového recyklátu a zadní sklopné nahřívací čelo, dovážené z USA. Dále dvounápravový podvozek se sklopným nájezdem pro válec, naviják, plynová soustava s nádržemi na LPG, elektrická soustava a ovládací skříně.

A jak celý proces opravy výtluku vypadá? V zásobníku se recyklát v průběhu tří až pěti hodin předem zahřeje na potřebných 150 až 160 stupňů Celsia. Po příjezdu na místo se ze stroje spustí zahřívací čelo, které nahřeje výtluk i jeho nejbližší okolí rovněž na 150 až 160 stupňů. Recyklát ze zásobníku se pak do výtluku nasype a dokonale zhutní vibračním válcem.

Opravovat lze až 15 centimetrů hluboké díry. Po dalších deseti minutách už přes opravené místo mohou bez problémů jezdit auta. Navíc se díky této technologii nemusí výtluk znovu opravovat nejméně tři roky, zatímco běžně používaná rychlooprava vydrží maximálně rok a je třikrát dražší.

Zájem i v cizině

„Zatím jsme vyrobili pět strojů, ale zájemců je mnohem víc. V deseti evropských zemích máme už uzavřeny smlouvy s dealery, kteří tam budou zajišťovat nejen prodej, ale i kompletní servis,“ informoval Charvát.

SILKOT je teď nabízen ve dvou variantách. Buď na valníku, jenž se připojuje za traktor, nebo na nákladním voze Iveco. Ceníková cena první varianty je 1,95 miliónu korun a té druhé 2,4 miliónu.

Ačkoliv tato novinka umožňuje opravovat silnice i při teplotách pod bodem mrazu a za minimálních nákladů, čeští silničáři o ni zatím zájem nejeví. „Původně jsme si přitom mysleli, že SILKOT budou používat hlavně Správy údržby silnic. Zřejmě je ale pro ně výhodnější opravovat komunikace draze,“ povzdechl si Charvát.