Hlavní obsah

Zdravotní pojišťovny se v boji o klienty neštítí nepoctivých praktik

Právo, Václav Pergl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Konkurenční boj o klienty zdravotních pojišťoven se v poslední době silně přiostřuje. Důvodem je snaha některých zejména menších pojišťoven přetáhnout k sobě klienty od jiných pojišťovacích ústavů. Čím větší počet klientů totiž pojišťovna má, tím si ukrojí větší díl peněz z pomyslného koláče zdravotního pojištění.

Foto: Profimedia.cz

Vaše pojišťovna končí, tvrdí pracovníci najatí některými pojišťovnami.

Článek

Zazvonil u vás mladík s tím, že vaše zdravotní pojišťovna končí, a nabídl vám hned přihlášku k nové pojišťovně? Pak nejste sami. Takovéto a jiné fígle v poslední době praktikují některé agentury a jednotlivci, které si zdravotní pojišťovny – zejména ty menší a nové – najaly, aby tak nalákaly klienty.

"Nabídli mi přihlášku k nové pojišťovně. Nevím, proč jsem podepsala. Využili mojí naivity a důvěřivosti,“ říká paní Jitka z Plzeňska. Svoji zdravotní pojišťovnu, v tomto případě Zdravotní pojišťovnu ministerstva vnitra ČR, požádala o pomoc a radu, jak napravit vzniklou situaci.

Pan Pavel z Karlovarska pak stejnou pojišťovnu upozornil na svůj případ: "Přišla mi textová zpráva, ve které mi bylo oznámeno, že jsem od vás převeden k jiné zdravotní pojišťovně a že novou kartičku s dopisem dostanu poštou.“ Situaci ale vyřešil sám. Zavolal do své "nové“ pojišťovny a rozhořčeně řekl, že to vypadá na podvodné jednání. "Výsledkem byla omluva. Prý došlo k omylu,“ uvádí pan Pavel.

VZP podala trestní oznámení

Často nepoctivé praktiky, nátlak na klienty, někdy i lživé argumenty či opisování nápadů jsou na denním pořádku konkurenčního boje, vedeného zejména menšími a novými zdravotními pojišťovnami. Jejich akviziční pracovníci se při získávání klientů od konkurence neštítí prakticky ničeho.

Jsou arogantní a nátlakem se snaží docílit přeregistrace lidí k jiné zdravotní pojišťovně, a to i za využití zfalšovaných tiskopisů, slibů o finančních výhodách a dalších podvodných postupů. Neváhají slibovat doslova hory doly včetně výhodných půjček, aby klient pak zjistil, že naletěl.

Kdy lze změnit pojišťovnu:
zdravotní pojišťovnu lze změnit jednou za 12 měsíců, ale vždy k počátku čtvrtletí

Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) už dokonce podala trestní oznámení na neznámého pachatele. "Důvodem je skutečnost, že na různých místech republiky oslovují fyzické i právnické osoby naše klienty, kterým podsouvají, že VZP končí a není schopna dostát svým závazkům. To je lež,“ řekl Právu Jiří Rod, vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí VZP.

ZP Média vrátila 37 pojištěnců

A proč zuří boj pojišťoven o klienta? Za vším jsou peníze. Čím více klientů pojišťovna má, tím větší díl peněz ukrojí ze společného koláče zdravotního pojištění. V případě nových pojišťoven je to i snaha mít do roka 50 tisíc klientů. Když je totiž nesežene, končí.

To je i případ Zdravotní pojišťovny (ZP) Média, která na trh vstoupila v březnu. Najala si při získávání klientů agentury i jednotlivce, a protože ti neváhali získávat je nekalým způsobem, pojišťovna následně zveřejnila etický kodex, podle kterého náborář nesmí mylně informovat o zániku, fúzi či likvidaci jiných pojišťoven.

Právě tato pojišťovna musela čelit i skutečnosti, že novým klientům dává za přestup k ní 400 korun. Emil Buřič, který je pověřen řízením ZP Média, to ale rozhodně odmítl. Právu řekl, že tuto částku dostanou jen ti, kteří vyplní dotazník, v němž odpovídají na otázky, co je vedlo ke změně pojišťovny a co je na jejím programu zlákalo. "Není to tedy odměna za přestup,“ tvrdí Buřič.

Faktem ale zůstává, že právě ZP Média vrátila Zdravotní pojišťovně ministerstva vnitra ČR cekem 37 klientů, kteří pod tlakem agresívních metod náborářů nebo i bez vlastního souhlasu byli k ZP Média přeregistrováni.

"Budeme formu náboru nových pojištěnců touto zdravotní pojišťovnou i nadále monitorovat a v případě potřeby hájit zájmy našich klientů i soudní cestou,“ okomentoval událost generální ředitel Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR Jaromír Gajdáček.

Každý pacient by si měl dávat pozor na náboráře a nedělat ukvapené rozhodnutí. A když má pochybnost, může se obrátit na svoji pojišťovnu o radu a pomoc.

Počty pojištěnců u zdravotních pojišťoven
Pojišťovnaduben 2009květen 2009
Všeobecná zdravotní pojišťovna6 331 4866 338 120
Vojenská zdrav. poj.558 888559 139
Hutnická zaměst. poj.361 841362 874
Oborová ZP bank.676 065676 986
Zaměst. poj. Škoda133 007133 117
ZP Ministerstva vnitra1 110 1921 110 548
Revírní bratrská416 550417 235
Metal Aliance397 697398 058
Česká národní304 170304 312
Agel63 70063 833
ZP Media111111
Celkem ZP10 353 70710 364 333
Zdroj: Svaz zdravotních pojišťoven
Poznámka: K 1. 7. zdravotní pojišťovna Agel a Hutnická se spojily v jednu. ZP Media (vstoupila na trh v březnu) oznámila, že již má 25 tisíc klientů.

Reklama

Výběr článků

Načítám