Výše odměny záleží na věku dítěte, ale v Česku podle zjištění psychologů nejsou na základní škole výjimkou ani tisícikorunové částky a jejich násobky.

V tom je ale Česko ve srovnání s ostatními zeměmi tak trochu raritou. Podle mezinárodního průzkumu GE Money Bank děti v západních zemích za vysvědčení spíše získají knihu, hračky, sportovní vybavení či společný výlet nebo rodiče pro své potomky a jejich kamarády uspořádají dětskou slavnost.

Výlet lepší než peníze

Společný výlet podle přání a představ dítěte, zážitek s celou rodinou, má pro vývoj dítěte podstatně větší význam než peníze, shodují se prakticky všichni dětští psychologové. Pokud funguje rodina, dítě se v ní tím nejpřirozenějším způsobem učí vztahům mezi lidmi, což zúročí, až bude mít vlastní děti a rodinu.

V dnešní době je rozhodující, jaký model chování dítě vidí v rodině, jak s ním rodiče a příbuzní komunikují, potvrzují význam společných kontaktů psychologové. Peníze sice mohou způsobit dítěti radost, protože si koupí, co chce, ale zároveň je to nepřímý důkaz, že o dítěti, jeho světě a přáních toho moc nevíme a ani nemáme na děti čas, dodávají.

Peníze na konto

Pokud se přece jen rodiče v západoevropských zemích rozhodnou pro finanční odměnu, potomek ji dost často ani nevidí. Rodiče mu peníze ukládají na zvláštní konto, které se pak hodí v pozdějších letech například na placení školného na univerzitách. Stále častější je i zakládání dětských účtů, na které rodiče či prarodiče přispívají. Touto formou učí děti spořit i si rozumně stanovovat způsob, jak svoje přání nakonec vyplnit.

V Japonsku či v Asii je častou formou odměny za dobrý prospěch ve škole kromě rodinných výletů i pořádání různých slavností pro děti, kdy rodiče slavnost zorganizují a zaplatí, ale její obsah nechají na fantazii dětí.