Hlavní obsah

Langer chce vytvořit „novou policii“

Právo, Naďa Adamičková, Marie Königová
Praha

Nový téměř třistačlenný policejní útvar chystá ministr vnitra Ivan Langer (ODS). Generální inspekce bezpečnostních sborů má odhalovat trestnou činnost příslušníků policie, vězeňské služby a celní správy. Její pravomoci by měly být téměř totožné s pravomocemi policie. Langer k tomu navrhl zákon, který má projednat vláda a který má Právo k dispozici.

Článek

Jaké příkazy například na silnicích by mohli muži a ženy se žlutým nápisem Generální inspekce od roku 2010 dávat? Zastavte vozidlo, prokažte svou totožnost a otevřete zavazadlový prostor auta.

Směli by také vstupovat, a to i násilně, do objektů, živnostenských provozoven, předvádět osoby či získávat osobní údaje z různých evidencí.

Generální inspekce má nahradit původní Inspekci ministra vnitra, která se od začátku letošního roku v rámci policejní reformy přeměnila v Inspekci policie. Příliš široké pravomoci jsou však důvodem, proč v připomínkovém řízení vyjádřili pochybnosti nejen někteří ministři. Zákon odmítá soc. dem.

Na mě to působí, jako by pan ministr usiloval o jakousi pretoriánskou gardu
bezpečnostní expert soc. dem. Jeroným Tejc

Langer svůj návrh zdůvodňuje tím, že jde o plnění úkolu z vládního programového prohlášení, kde se kabinet zavázal vyjmout inspekci z náručí vnitra.

„Na mě to působí, jako by pan ministr usiloval o jakousi pretoriánskou gardu,“ řekl Právu bezpečnostní expert soc. dem. Jeroným Tejc, který je s návrhem zákona obeznámen. Langer byl podle něho veden buď tímto motivem vytvořit si osobní policii, anebo chtěl pouze narychlo splnit slib, který dal loni zeleným ve Sněmovně, za který pak podpořili jeho reformu policie. Šlo o to, že zelení nechtějí nadále mít policejní inspekci pod ministrem vnitra.

Nový zákon
Šéfa inspekce má jmenovat vláda na návrh ministra vnitra po projednání v bezpečnostním výboru Sněmovny.
Odvolání šéfa inspekce by rovněž mělo být v pravomoci vlády.
Zvažuje se, zda by ředitel inspekce měl mít omezený pětiletý mandát.
Kontrolovat inspekci by měla zvláštní sněmovní komise, jako je tomu např. v případě tajných služeb.

Také Tejc souhlasí, aby byla posílena nezávislost vyšetřování trestných činů policistů na ministrovi. Je ale přesvědčen, že ministr vyšel ze špatné představy a zákon je i špatně napsán. „Není třeba zřizovat další policii. To je přehnané. Nicméně jsme ochotni diskutovat s ministrem o tom, jak by měla nová generální inspekce vypadat, a především, jaké by měla kompetence,“ prohlásil Tejc.

Podle něho by se její pravomoc mohla rozšířit i na státní zástupce. Jak tvrdí, může také docházet k ovlivňování a korupci i na ministerstvu spravedlnosti. Tejc nechápe, proč by příslušníci inspekce měli třeba vstupovat do živnostenských provozoven, když policisté nesmějí podnikat.

Spor o pravomoci

Langerovo zdůvodnění je následující: inspekce musí odhalovat závažnou trestnou činnost spojenou např. s nucenou prací a vykořisťováním nelegálních migrantů, obchodováním s lidmi za účelem sexuálního vykořisťování a podobně. Aby odhalila v rámci organizované skupiny i účast příslušníka bezpečnostního sboru, musí mít inspekce přístup i do těchto prostor, stejně jako policie.

A obdobný argument podle ministra platí třeba při zastavování vozidel. Co kdyby se v nich příslušník policie jako spolupachatel podílel třeba na nelegálním převaděčství, obchodování s lidmi, nebo spoluorganizoval převozy kradených vozidel ? Právě pro případy důvodného podezření, že tomu tak je, má mít generální inspekce takové rozsáhlé pravomoci.

A obdobný argument podle ministra platí třeba při zastavování vozidel. Co kdyby se v nich příslušník policie jako spolupachatel podílel třeba na nelegálním převaděčství, obchodování s lidmi, nebo spoluorganizoval převozy kradených vozidel ? Právě pro případy důvodného podezření, že tomu tak je, má mít generální inspekce takové rozsáhlé pravomoci.

A obdobný argument podle ministra platí třeba při zastavování vozidel. Co kdyby se v nich příslušník policie jako spolupachatel podílel třeba na nelegálním převaděčství, obchodování s lidmi, nebo spoluorganizoval převozy kradených vozidel ? Právě pro případy důvodného podezření, že tomu tak je, má mít generální inspekce takové rozsáhlé pravomoci. Jenže se zdá, že právě tyto kompetence budou jablkem sváru ve Sněmovně. Podle místopředsedy bezpečnostního výboru Jana Klase (ODS) je správné, že ministr chce vyčlenit inspekci z policie. „Pokud by ale inspekce měla mít stejné pravomoci jako policie, pak by to bylo k diskusi,“ řekl Právu s tím, že ale Langerův návrh nezná.

„Ministr Langer se vydal správnou cestou, přesto se vším ale souhlasit nelze. Rozhodně k diskusi je otázka budoucích kompetencí inspekce,“ uvedl pro Právo šéf lidoveckých poslanců Pavel Severa.

Někteří ministři v průběhu přípravy návrhu zákona upozorňovali, že nový ozbrojený bezpečnostní sbor se stejnými pravomocemi jako policie může přinést zmatek v očích občanů. Ti nebudou schopni zjistit, zda jeho příslušníci při zásahu nepřekračují své kompetence. Lidé nebudou přesně vědět, kdo všechno je může kontrolovat.

A kolik by měla nová složka stát daňového poplatníka? Vnitro počítá s 280 lidmi a roční náklady mají dosáhnout 223 miliónů korun. Pro začátek by zřízení a vybavení inspekce mělo stát 78 miliónů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám