Článek
"Cílem soutěže bylo prověřit schopnosti a nápaditost studentů, a také u nich vzbudit zájem o technické školství," uvedl Josef Janeček z fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií. Podle něj porotci hodnotili hlavně nápady a také techniku programování.
:. Každý robot byl unikátní a uměl něco jiného. foto: ČTK/Radek Petrášek
Středoškoláci měli za úkol sestavit malého výukového robota, který dokázal během pěti minut předvést na devíti metrech čtverečních, co umí.
Porota hodnotila podobně jako u tanců choreografii a využití všech funkcí. Sestavení roboti by místo tance mohli stejně dobře sloužit jako průmyslové automaty.
Soutěžilo se ve dvou kategoriích
Do první, takzvaných bioloidů, robotů sestavených ze speciální stavebnice, se přihlásilo sedm tříčlenných týmů. Na stavbu vlastního robota si troufly jen dvě skupiny.
:. "Využili jsme Lego, programovatelnou jednotku, tři motory a čtyři čidla," řekl pedagog pardubické střední odborné školy Aleš Kubelka. foto: ČTK/Radek Petrášek
Robot, který jeho studenti představili, reagoval na barvy, zvuky a uměl také odhadnout vzdálenost, vyhýbat se překážkám nebo zaparkovat. Ovládal se přes mobilní telefon a v praxi by z něj byl dobrý průzkumník.
Sestavit ho a vyladit program trvalo středoškolákům asi měsíc. Podobné využití měl i robot studenta čtvrtého ročníku ze Sezimova Ústí Jakuba Hůlky dálkově ovládaný přes počítač, který vypadal jako obrněný vůz.
:. K vidění byli i roboti tradičních tvarů. foto: ČTK/Radek Petrášek
Už loňský první ročník probudil u škol o soutěž velký zájem a k uspořádání druhého univerzitu v podstatě samy vyprovokovaly. Vloni se soutěže zúčastnily asi tři desítky soutěžících ze základních a středních škol a na jejich prezentaci se sešla početná sbírka robotů, od hraček až po automaty pro průmysl.