Hlavní obsah

Test Fordu Ranger: dělník do terénu

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pick-upy v našich končinách nejsou příliš rozšířené, na rozdíl třeba od Spojených států, kde města křižují stovky automobilů s korbou (většinou prázdnou). Nejnovější generaci Fordu Ranger jsme protáhli po silnicích i v terénu. Jak dopadla?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ford Ranger Wildtrak - pracant do terénu

Článek

Říká se, že prvních pět minut je nejdůležitějších, abyste si udělali dojem na cokoliv: člověka, nové cédéčko nebo třeba na auto. Bráno těmito měřítky, Ford Ranger s novým třílitrovým turbodieselem by u mě nejspíš propadl.

Jel jsem za hustého deště i provozu po dálnici a neustále korigoval neklidnou zadní nápravu, protože širokým pneumatikám (245/70 R16), navíc ještě se zimním vzorkem, se vůbec nelíbily vyjeté koleje od přetížených kamionů. Bylo by ale povrchní myslet si, že je Ford Ranger špatným pick-upem, všechno je totiž úplně jinak...

Pravda, když s ním budete jezdit na běžné silnici, moc komfortu si neužijete. Ranger, vyráběný v Thajsku společně se svým pokrevním sourozencem Mazdou BT-50, je totiž už léta zaměřený na těžší terén.

Ford by jej - soudě podle všemožných chromových doplňků a kožených sedaček s oranžovým prošíváním – patrně chtěl začít směrovat k zákazníkům, kteří chtějí luxusnější, obrovitý pick-up, se kterým budou popojíždět městskými ulicemi. Jenže Ranger je stále dělníkem a dříčem, kterému nevadí drsné zacházení a jízdu v těžším terénu doslova vyžaduje. A je to tak správně.

:. Oranžový lak, kožené sedačky a chromované doplňky - Ford se snaží přiblížit Ranger do segmentu luxusnějších off-roadů. Stále je to ale pracant. foto: Novinky/Martin Žemlička

Zacíleno na terén

Stačí poznamenat, že podvozek má stále klasické off-road pojetí - rámová konstrukce a tuhá zadní náprava, ke které lze manuálně připojit nápravu přední. Díky tomu s Rangerem projedete i v hodně těžkém terénu – my jsme během testů projeli zablácenou cestu s hlubokými kalužemi a odhadem více než půlmetrovými dírami jako nic.

Podle údajů výrobce můžete brodit 75 cm hlubokou vodou; nájezdové a přejezdové úhly jsou také bohatě dimenzované – vpředu 32 a vzadu 21 stupňů; boční náklon až 28 stupňů. Pro výjezdy strmých kopců nebo rozjezdy s přívěsem lze zařadit pohon 4x4 s redukcí (páka v poloze 4L). Pro skutečně extrémní terén chybí Rangeru uzávěrky diferenciálů – ale ruku na srdce, využili byste je?

Záď neklidná na mokrých silnicích

Jízdní vlastnosti a komfort odpružení na běžné silnici jsou přibližně na úrovni lehkých užitkových automobilů; Ranger se proti nim o trochu více pohupuje. V zatáčkách byste vzhledem k hmotnosti a velikosti Rangeru čekali větší náklon; při nenaloženém zavazadlovém prostoru má auto v prudčeji projížděných zatáčkách tendenci k přetáčivému smyku, naštěstí jej lze poměrně lehce korigovat. Stačí ale na korbu naložit alespoň 200 kg nákladu a záď se zklidní.

Výtečně dimenzované jsou brzdy, které ani při razantní deceleraci s naloženou korbou (převáželi jsme na ní 550 kg nákladu) neztrácejí účinnost. Nosnost Rangeru je přitom skvělých 1032 kilogramů. Za vozem také můžete táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až tří tun (nebrzděný – 750 kg).

Nákladový prostor je přizpůsoben pro práci – plasty jsou odolné, snadno omyvatelné a robustní. Výklopné zadní víko unese až 100 kilogramů živé váhy; nově je korba uzamykatelná – zatahovací kryt má zámek.

:. Uzamykatelná zadní korba - velmi praktické řešení.foto: Novinky/Martin Žemlička

Vzhledem k rozměrům dvoutunového Rangeru (5170 x 1805 x 1762 mm) je v centrech měst poměrně obtížné najít dostatečně velký prostor na podélné zaparkování. Nově si lze ale přikoupit parkovací asistent, který bezpečné couvání usnadňuje.

Uvnitř nechybí digitální kompas

Interiér plně odpovídá zaměření vozu, i když oproti předchozí generaci je patrný mírný posun směrem k luxusnějšímu provedení (kožené doplňky, potahy sedaček). Uprostřed středového panelu najdete digitální kompas a dva ukazatele náklonů vozidla.

Někdo by řekl, že jsou tam jenom na efekt, ale podle nás se v neznámém terénu můžou velmi dobře hodit. Co se nám naopak nelíbilo je táhlo ruční brzdy, které vypadá jako stařecká hůl a navíc je umístěno vpravo dole pod volantem, tedy ne úplně ergonomicky.

:. Interiér je nyní civilnější. Táhlo ruční brzdy působí jako z jiného světa (a to rozhodně není pochvala).foto: Novinky/Martin Žemlička

Pětistupňová manuální převodovka postačuje

K Rangeru se dodává výhradně pětistupňová manuální převodovka, dlužno dodat, že řadí velmi přesně; dráhy převodovky jsou přiměřeně dlouhé. Také musíme pochválit její výtečné odstupňování – jednička je krátká, zatímco poslední stupeň je „do rychla,“ takže při vyšších rychlostech pomáhá snižovat otáčky.

V praxi to znamená, že při 120 km/h točí převodovka na pátý stupeň 2500 otáček, při 140 km/h je to pak stále přijatelných 3000 otáček. Mimochodem, s Rangerem lze jet až 170 km/h, nicméně optimální hranice z hlediska spotřeby, jízdních vlastností a hluku leží kolem legální stotřicítky.

Motor je hlučný při studených startech, po zahřátí na provozní teplotu se již z rušivými zvuky setkáte minimálně. Při jízdě nad 90 km/h začnete vnímat aerodynamický hluk, který motor zcela přehluší.

Při zhruba dvoutřetinovém podílu jízdy po dálnici se nám s Rangerem podařilo jet za 11 litrů nafty na sto kilometrů. Vzhledem k velikosti vozu je to podle nás odpovídající hodnota, která však při zařazení pohonu 4x4 a jízdy v terénu stoupne klidně o další tři čtyři litry. Díky 70litrové nádrži tak Ranger zaručuje reálný jízdní dojezd na jednu nádrž kolem 600 kilometrů.

Cestující nebo náklad?

Ford Ranger se dodává se třemi typy kabiny – jako dvoumístné auto s největší nákladovou plochou, se dvěma dveřmi (a zadními sedačkami) nebo jako tzv. Double Cab, kam se vejde až pět cestujících (tuto verzi vidíte na doprovodných fotografiích).

Pokud uvažujete o autě, které se alespoň z 20 procent bude pohybovat v těžším terénu, v lesích a na stavbách, je dobré si do seznamu potencionálních vozidel připsat i Ford Ranger. Pokud chcete velký pick-up a do terénu nejezdíte, neuvažujte o něm.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2953 ccm, V4
Max. výkon:156 k při 3200 ot./min.
Max. točivý moment:380 Nm od 1800 ot./min.
0 - 100 km/h:11 s
Nejvyšší rychlost:170 km/h
Průměrná spotřeba:9,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1854 kg
Poháněná náprava:zadní, volitelně 4x4
Cena základní verze:949 990 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Mazda BT-50: konečně konkurence

Mezi užitkovými automobily mají pick-upy velmi specifické postavení. Především je to jejich vyložená užitkovost a provoz automobilu v nejtěžších podmínkách....

Nový Ford Ranger: pracovník roku

Představení nového Fordu Ranger ukázalo, že cesta nových pickupů je daná pro všechny automobilky. Automobily se snaží z tvrdých pracovních vozů udělat více...

Test Fordu Ranger 2.5 TDCi: vyprané montérky

Na našem trhu se zrovna moc pickupů neprodává. Možná je to škoda, protože mnohé z nich nabízejí opravdu slušnou dávku pohodlí, některé i sportovnější svezení...

Výběr článků

Načítám