Hlavní obsah

Phishingová kampaň na klienty České spořitelny má první oběti

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Podvodníci rozesílající v poslední době množství e-mailů, kterými se snaží vylákat z klientů České spořitelny důvěrné informace o jejich účtech, už mají na svědomí první okradené. Několik zákazníků na falešných stránkách, na něž e-maily odkazovaly, vyplnilo údaje ke svým platebním kartám včetně čísla PIN. Uvedla to v pondělí televize Nova.

Článek

"Jedná se o klienty, kteří zadali údaje ke své platební kartě," řekla televizi mluvčí spořitelny Kristýna Havligerová.

"Když to pořád chodilo stejné, že už mi budou blokovat účet, tak jsem to prostě zadal,“ řekl Nově jeden z okradených klientů. Podle jeho informací už na jeho kartu nakupoval kdosi v Rumunsku.

"S klienty nikdy prostřednictvím e-mailu nekomunikujeme o tak zásadních záležitostech, jako je například zabezpečení. Nikdy nevyžadujeme zadání osobních bankovních údajů, jako je například PIN ke kartě či klientské číslo a heslo. Skutečnost, že pachatelé na podvodné webové stránce vyžadují tyto citlivé údaje, jasně poukazuje na to, že se jedná o podvod," varovala banka.

Česká spořitelna jako banka s největším počtem klientů v tuzemsku se stala v posledních týdnech opakovaným terčem podvodných mailů, tzv. phishingu. Pachatel se snaží odkazem na podvodnou webovou stránku z klientů banky vylákat přístupová data do internetového bankovnictví a PIN k platební kartě.

Některé podvodné e-maily spíš pobaví
V rámci zvýšené aktivity podvodníků dostává mnoho lidí v České republice v poslední době e-maily, jejichž text byl vytvořen za pomoci počítačového překladače. Takový postup vypadá naivně a příjemce se u něj spíš pobaví. To však nemění nic na tom, že jde o pokus o podvod.
Tebe mit 1 novy OSTRAZITY poselstviByt prijemny obnovit se tvuj Ceska sporitelnaTvuj Internovana osoba Bankovnн ucet is beh kufrik.Az k Logika , byt prijemny cvaknout clen urcity clanek pod :Ceska sporitelna

Podvodníci zneužili i doménu ČNB

Internetoví podvodníci začali k podvodným mailům využívat také internetovou doménu patřící České národní bance. Ta proto v pondělí upozornila v souvislosti s posledními útoky na účty klientů České spořitelny, aby lidé nereagovali na maily odeslané z adresy csas@cnb.cz. Banka o tom informovala v tiskové zprávě.

Adresa může působit dojmem, že zprávu odeslala centrální banka, která doménu cnb.cz drží. "Protože ani zásilky s odesílací adresou v doméně cnb.cz nemusejí pocházet od odesilatele z České národní banky, která je držitelkou domény cnb.cz, Česká národní banka žádá veřejnost, aby na takové e-mailové zprávy nereagovala," uvedla ČNB.

Česká spořitelna už podala trestní oznámení

Při posledních útocích podvodníci podle spořitelny zneužili toho, že se na počátku března objevily na internetu údaje k internetovému bankovnictví asi stovky klientů ČS z roku 2004.

Spořitelna k tomu uvedla, že data neunikla z banky, která v podobném formátu data klientů neshromažďuje ani je nemá k dispozici. Seznamy adres útočníci většinou kupují na černém trhu nebo se je snaží "odposlechnout" z provozu na internetu. Banka kvůli útokům podala již dříve trestní oznámení.

Co je phishing?

Internetoví podvodníci často rozesílají e-maily, které vyvolávají dojem, že pocházejí od důvěryhodné firmy, banky, úřadu nebo webové stránky. 

Pomocí těchto zpráv se útočníci snaží vylákat citlivé informace, které se týkají například bankovních kont. Tato data následně využívají k odčerpání financí z účtu postiženého.

Phishing, tedy spamové e-maily, které se nekontrolovatelně šíří po internetu na nejrůznější mailové adresy klientů bank a které mají vyvolat dojem, že je pod různými záminkami rozesílá ČS, trápí banku i její klienty od začátku tohoto roku. Terčem útoků se stávají i jiné české banky.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám