Hlavní obsah

Rozpadající se mosty má spasit miliarda navíc

Právo, Hynek Paštěka

Uběhlo více než půl roku od pádu dálničního mostu v americkém Minneapolisu. Čeští odborníci tehdy varovali, že i v České republice je stav některých mostních konstrukcí, především na silnicích II. a III. tříd ve vlastnictví krajů, kritický. Situace se od té doby poněkud změnila, ale pouze na silnicích vlastněných státem – tedy na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích I. třídy.

Článek

„Na výstavbu, údržbu a opravy pozemních komunikací silničního charakteru půjde v roce 2008 ze Státního fondu dopravní infrastruktury 55,5 miliardy, z toho jdou 4 miliardy na mosty,“ řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

V roce 2007 výstavba a údržba mostů stála okolo 3 miliard korun. Kraje spoléhají na evropské peníze „Dostal jsem dopis od náměstka ministerstva dopravy, že se pro rok 2008 podařilo navýšit prostředky na opravy mostů na komunikacích vlastněných státem. To situaci samozřejmě zlepšuje, ovšem pouze na části komunikací,“ řekl Právu odborník na výstavbu mostů František Menšík.

Podle jeho hrubého odhadu by bylo na opravu všech mostů v celém Česku naléhavě potřeba 15 až 25 miliard korun. Na silnicích II. a III. třídy je celkem 12 512 mostů. Z toho je 1445 ve špatném, 352 ve velmi špatném a 49 dokonce v kritickém stavu. Kraje jsou však ve složité situaci. Musí se rozhodovat, jestli dají peníze například na opravu školy nebo na opravu mostu.

Stav mostů v ČR (k 4. 12. 2007)
třídavýbornývelmi dobrýdobrýšpatnývelmi špatnýhavarijní
dálnice2052751492421
rychlostní komunikace18310774710
I. třída583585791265541
II. třída643655128643910810
III. třída8519992375100624439
celkem246526214672174140951
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

„Prostředky na údržbu mostních konstrukcí se snažíme každý rok navyšovat, ale nestačí to. Spoléháme se proto na vnější zdroje, především na peníze od Evropské unie. S jejich pomocí největší krizi zažehnáme,“ řekl Právu náměstek hejtmana kraje Vysočina Václav Kodet.

Je však otázka, co se stane po roce 2013. Není totiž jasné, zda po tomto roce bude ještě Česká republika příjemcem financí z Evropské unie. „Může se dokonce i stát, že se mosty v našem majetku vrátí do současného, tedy neuspokojivého stavu,“ upozornil Kodet.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám