Hlavní obsah

Nanjing a SAIC se spojili, další automobilový gigant je na světě

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Největší čínská automobilka SAIC Motor se dohodla na fúzi s menším domácím konkurentem Nanjing Automobile Group. Oznámily to ve čtvrtek firmy. Jejich spojení by mohlo být krokem k vytvoření čínského automobilového šampiona, jenž by se časem mohl stát rovnocenným soupeřem předních světových automobilek.

Článek

Společnost SAIC zaplatí více než dvě miliardy juanů (přes pět miliard Kč) za automobilové aktivity firmy Nanjing, která vlastní mimo jiné britskou značku MG Rover. Mateřská společnost automobilky Nanjing získá téměř pětiprocentní podíl v SAIC. Potvrdily se tím dohady, které  se v médiích začaly objevovat na počátku prosince.

"V konfrontaci se světovou konkurencí musíme jít cestou fúzí a akvizic," uvedla společnost SAIC. Dodala, že britské výrobní linky MG Rover, které firma Nanjing převzala v roce 2005, budou sloužit jako platforma pro vstup na evropský trh. Ale i SAIC se přiživil na krachu britské automobilky Rover. Odkoupil od ní práva na některé modely (nikoliv na užívání jména) a na nich postavil další svou značku Roewe, která vyrábí model Rover 75.

Automobilka SAIC prodala v prvních deseti měsících letošního roku 1,25 miliónu vozů, zatímco společnost Nanjing pouze 79 196 vozů. Toto číslo však zahrnuje pouze jejich vlastní automobily. Nanjing je ale velmi známý jako výrobce vozidel pro další subjekty. S ním například spolupracuje Fiat, ale vyrábí také mnoho komponent třeba pro Mitsubishi, Mazdu a další výrobce, kteří pro své vozy vyráběné v Číně nemají dostatečné kapacity.

Důvodem je lepší konkurence 

V Číně působí zhruba 150 domácích automobilek, většinou jsou však malé a finančně slabé. Trhu tak dominují firmy General Motors, Volkswagen a další zahraniční výrobci. Čínská vláda se snaží v domácím automobilovém průmyslu podpořit fúze, jež by firmám umožnily lépe konkurovat zahraničním gigantům. "Vidíme, že se to děje v ocelářském průmyslu. Konsolidace automobilového sektoru je dříve či později rovněž nevyhnutelná," řekl jeden z pekingských analytiků.

Poptávka po automobilech v Číně v posledních letech rychle roste. Země v loňském roce předstihla Japonsko a po Spojených státech stala se druhým největším trhem s automobily na světě.

Česká firma Škoda Auto začátkem června uvedla na čínský trh automobily Octavia vyráběné v místním závodě společného podniku Shanghai Volkswagen Automotive Company.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám