Hlavní obsah

Stravování na zájezdu – co si koupit, na co mám nárok?

Novinky, Ing. Eva Mráčková, Asociace cestovních kanceláří ČR

K dovolené, zvláště té zahraniční, patří i požitek z jídla. Co je zahrnuto v zájezdu, co si dokoupit a co které pojmy znamenají.

Foto: Petr Krč

Z Albánie

Článek

Čtvrtpenze, B+B neboli ubytování se snídaní

Je to vlastně až na výjimky minimální rozsah stravování v zájezdu. Kromě ubytování v kempingu nebo v apartmánech (a ani tam ne všude) už dnes přenocování bez snídaně ani nekoupíte. Jenže není snídaně jako snídaně.

Kontinentální snídaně

Je to ta nejjednodušší (rozuměj nejprostší) forma, která sice zasytí (někdy jen skromnějšího strávníka), ale zpravidla nic víc. Norma předpisuje pouze chléb/pečivo, máslo, marmeládu a/nebo džem a teplý nápoj. Jakkoliv hodně restaurací, penzionů atp. k tomu něco málo přidá, nelze se na to spolehnout, ani to vymáhat. Tomu totiž odpovídá až „rozšířená snídaně“, při které má být větší výběr pečiva, studených nápojů, sýrů a/nebo studených masných výrobků.

Foto: František Vaňásek

Z maďarského zámku

Pokud je rozšířená snídaně podávána samoobslužnou formou, jde o snídani bufetovou, resp. formou švédských stolů. Pozor – jde skutečně hlavně o formu podávání, rozsah výběru zaleží daleko víc na třídě zařízení (počet hvězd) a zvyklostech v té které zemi (a někdy i obsazenosti hotelu). Bufet v tříhvězdovém hotýlku zpravidla neodpovídá představě „rohu hojnosti“, jakou turisté mívají z luxusních španělských resortů.

Anglická snídaně (někdy též „americká“) je rozšířená snídaně doplněná ještě dalšími teplými a studenými pokrmy (zpravidla z vajec, teplé uzeniny, slanina, fazole apod.)

Polopenze

Polopenze znamená, že klient má v ceně ubytování se snídaní a jedním hlavním jídlem, zpravidla večeří. Způsob podávání závisí na ubytovacím zařízení, může být jak bufetové, tak servírované s výběrem z menu; v některých pobytových zařízeních i kombinované: např. hlavní jídlo servírované + saláty a deserty formou bufetu. Podávání hlavních jídel bufetovou formou (švédské stoly) nemusí vždy znamenat úplnou samoobsluhu. Často teplé pokrmy vydávají kuchaři – a neberte to jako nežádoucí omezení klienta; naopak to bývá i v nejluxusnějších hotelech, aby klienti neměli problémy s manipulací s jídly a kuchaři měli stále pod kontrolou kvalitu a potřebu doplňovat. Je-li jídlo podáváno formou švédských stolů, může si klient chodit pro pokrmy vícekrát – nemá tedy smysl naložit si na talíř zbytečně moc najednou včetně kombinací, které se k sobě nehodí.

Polopenze obvykle nezahrnuje nápoje – ty se objednávají a hradí zvlášť.

Foto: František Vaňásek

Z Maďarska

All inclusive

All inclusive je systém, kdy je v ceně zahrnuto ubytování, strava včetně nápojů a užívání dalších zařízení (sportovní, zábavní atp.). Rozsah zahrnutých služeb se liší v každé zemi, ba v každém zařízení. Nespoléhejte tedy na to, že to, co jste měli loni v hotelu XY, bude platit letos někde jinde. Vyplatí se číst popisy u jednotlivých hotelů dříve, než si vyberete. Někde ještě rozlišují all inclusive a ultra all inclusive (zpravidla bohatší sortiment nápojů, zvl. značkových alkoholických či známkových vín, někdy i náročnější sportovní aktivity – tenis, potápění aj.).

A la carte

V některých resortech nebo vybraných restauracích má klient možnost zvolit si (někdy 1x týdně, jindy třeba častěji) stravování à la carte. Co to je? Prakticky totéž, jako když byste šli do restaurace s obsluhou, aniž byste byli účastníky zájezdu. Obdržíte zpravidla bohatý jídelní a nápojový lístek a můžete si vybrat, co vám vyhovuje v libovolné kombinaci, zatímco když si vybíráte z menu, jsou kombinace předem dané. A la carte bývá slavnostnější než u švédských stolů, je pohodlnější, protože vám vše přinesou až na stůl, ale nemůžete vyzkoušet tolik jídel jako u bufetu a zpravidla ani „vybírat očima“.

Foto: František Vaňásek

Stalová Csárda

Co si zvolit?

Záleží hlavně na tom, co o dovolené chcete podnikat, poznávat, kam a s kým jedete. Pro toho, kdo jede do rušnějšího turistického střediska a má zájem poznávat místní taverny či hospůdky, by bylo cokoliv nad čtvrtpenzi jen brzdou. Pokud jste ale na odlehlejším místě, kde je tak jako tak jen jedna restaurace, je dobrým řešením polopenze, zvláště chcete-li podnikat výlety. Plná penze by se vám nevyplatila: místo oběda sice můžete požadovat balíček na cestu (lunchpacket) – ale jeho obsah se nikdy nevyrovná teplému jídlu (do hodnoty se počítá i balení + zpravidla malá láhev vody) a hodí se tedy spíš na výlet na místo, kde žádné stravovací zařízení není. Pokud tedy budete jezdit každý druhý den někam do okolních středisek, měst atp., volte polopenzi.

Rodiny s dětmi, které toho z ubytovacího místa nacestují méně nebo nic, ale zato děti často žadoní o pití a pamlsky, rozhodně na all inclusive neprodělají, naopak. Zvláště když jste v komfortnějším hotelu, bývají tam nápoje poměrně drahé.S aIl inclusive máte postaráno o svačiny i pití – včetně toho, že když dětem něco nechutná, tak si jídlo vynahradí nějakým snackem, pizzou apod., co mají rády. O obvyklé odpolední zmrzlině ani nemluvě. Při volbě režimu all inclusive se samozřejmě vyplatí podívat se, jak daleko je hotel od pláže, na které chcete trávit dny, a posoudit, jak často budete mít šanci využít nabízené gastronomické služby. Pravdou ovšem je, že většinou je AI ve vzdálenějších hotelech levnější než v těch u pláže.

Pozor – všichni cestující na základě stejné smlouvy o zájezdu musí mít stejný rozsah stravování: není tedy možné, aby si jeden z rodiny chtěl zakoupit all inclusive a ostatní spolucestující jen polopenzi. Je snad zbytečné upozorňovat, že není dovoleno odnášet z jídelny pokrmy na jiná místa než ta určená ke stolování. Pokud někdo z rodiny např. onemocní a vy mu chcete jídlo donést nebo si potřebujete jídlo kvůli cukrovce atp. rozložit do více malých dávek, řekněte to v hotelu: nebudete vyvolávat špatný dojem – a ještě vám s tím pomohou.

Foto: archiv ACK ČR

Galerie Lidice

Kdy stravování začíná a končí

Kterým jídlem stravování u vašeho zájezdu začíná, se dozvíte ze smlouvy o zájezdu, resp. již z popisu v katalogu. Poslední stravování v ceně zájezdu zpravidla navazuje na to první tak, že příjezdový a odjezdový den dávají spolu jednu denní jednotku – najdete to vždy v popisu zájezdu. Některé komfortní hotely se systémem AI jsou natolik vstřícné, že „náramek“ hostům nechávají až do odjezdu, i když už na to není nárok. Je to přilepšení, které nelze vymáhat. Při odjezdu v brzkých ranních hodinách můžete dostat snídani v balíčku.

Pokud se váš let výrazně opozdí (2 a více hodin – podle délky letu), máte nárok na to, aby vám občerstvení přiměřené době poskytl letecký dopravce (více viz Poradna 26. 11. 2014). Pokud obdržíte ještě jídlo i v letadle a do místa pobytu přijedete tak, že jste snídani nebo večeři kvůli zpoždění zmeškali, nevymáhejte náhradu. Za jednu službu totiž nelze obdržet kompenzaci dvakrát. Někdy hotel jídlo schová – ale většinou se to nepraktikuje.

Reklama

Výběr článků

Načítám