I rezervace může být závazná

Obecně pro koupi na internetu platí, že klient může od uzavřené smlouvy odstoupit ve lhůtě 14 dnů bez jakékoliv sankce.  Jenže z tohoto pravidla existují výjimky – a tou nejvýraznější je právě koupě dovolené, respektive ubytování, dopravy nebo jakékoliv aktivity související s volným časem, pokud je vázána na určený termín. Takže od okamžiku uzavření takové smlouvy platí podmínky v ní uvedené a je úplně jedno, jestli byla uzavřena v kamenné prodejně nebo na síti. A protože smlouva nemusí být písemná, stačí, aby bylo někde v podmínkách uvedeno, že smlouva vzniká např. odesláním objednávky, rezervace atp. – a už je to závazné a vůbec jste nemuseli nikde nic podepsat. Setkáte se s tím na nejednom bookingovém serveru s nabídkou ubytování. Když si domněle nezávazně rezervujete pokoj a pak chcete rezervaci zrušit, vyúčtují vám stornopoplatky.

Mnohé cestovní kanceláře ovšem dávají přednost komfortu i pro méně zkušeného klienta  a při prodeji stále používají písemnou smlouvu, rezervují místa v zájezdu na několik hodin nebo dnů a často i vážou účinnost smlouvy na uhrazení zálohy. Tam to má klient snazší – má ještě čas si koupi rozmyslet.

Na internetu se v každém případě  vyplatí  nejdřív si doopravdy přečíst podmínky – a pak teprve odkliknout. Vycházet z toho, že to znám, protože už jsem si takhle dovolenou přece kupoval, by mohlo být ošidné; podmínky jsou na různých serverech různé a i na tom stejném se mohly od posledně změnit.

Subtropická bougainvillea – z pražského paneláku

Subtropická bougainvillea – z pražského paneláku

FOTO: archiv ACK ČR

Od koho kupuji

Dát na internet skvělou nabídku umí dnes každé malé dítě, tím spíše velký podvodník.

Nekupujte, dokud nevíte alespoň:
  • Kdo nabízí: prověřte IČ, příp. živnostenský rejstřík. Zkuste najít reference – a je lepší nespokojit se s jednou oslavnou, tu si tam může dát někdo sám
  • Kde ho najdu, adresu; varujte se kontaktů uvedených jen telefonním číslem a mailem
  • Čí produkt nabízí (pokud nejde o vlastní nabídku cestovní kanceláře) – u zájezdů je povinnost mít na stránkách uvedeno, která CK zájezd pořádá; kdo podvádí a mlží, může podvést i vás; přečtěte si důkladně podmínky pořadatele (nejen toho serveru)
  • Zda prodává (je zplnomocněn k prodeji) nebo jen zprostředkuje uzavření smlouvy; POZOR: povinnost zprostředkovat možnost uzavření smlouvy bude splněna, i když si to vy rozmyslíte a nakonec smlouvu s pořadatelem neuzavřete nebo od ní odstoupíte; to znamená, že za to zprostředkování může chtít odměnu i tak!
Vietnamská vesnice – ve Francii

Vietnamská vesnice – ve Francii

FOTO: archiv ACK ČR

Co kupuji

Ochrana zákazníka je výrazně vyšší při koupi zájezdu. Zatímco u koupě jiných produktů jsou smluvní podmínky v podstatě volné, pro zájezd cestovní kanceláře jsou v občanském zákoníku pro cestovní kanceláře stanoveny povinnosti, týkající se jak informací, tak i ochrany klienta, a to i v případě úpadku pořádající cestovní kanceláře. Při koupi zájezdu toho tedy hodně ohlídá zákon, u ostatních služeb je to víceméně na vás.

Zájezd je populárně řečeno kombinace dvou a více služeb cestovního ruchu, která trvá déle než 24 hodin a je prodávána živnostenským způsobem.

Jedna služba, třeba ubytování v apartmánech u moře, není zájezd, ani kdybyste tam jeli na měsíc a ani když vám to prodá cestovní kancelář. Zájezdem stejně tak není ani kombinace více služeb, když trvá do 24 hodin a není v ní zahrnuto ubytování přes noc.

POZOR - Slevové servery neprodávají zájezd

Na slevových serverech nekupujete zájezd, ale kupon/voucher; smlouvu o zájezdu uzavíráte s cestovní kanceláří až následně (i několik dnů) po zaplacení  (ledaže by slevový server provozovala cestovní agentura zplnomocněná k prodeji jménem cestovních kanceláří, což není zvykem). Co se stane, když se vám nepodaří voucher uplatnit, najdete v podmínkách slevového serveru (jsou různé, četbu vřele doporučujeme). V případě, že by dotyčná cestovní kancelář pod tíhou slev  přišla do úpadku dříve, než s ní uzavřete smlouvu o zájezdu, nedá  vám pojišťovna nic, ačkoliv jste zaplatili, protože jste ještě de iure nekoupili zájezd.

Co je v ceně

Porovnávejte porovnatelné nabídky, abyste předešli zklamání. Opticky nízká cena může znamenat skryté dodatečné výdaje (místní taxy atp.) nebo jinou nevýhodu, jako je například poloha ubytovacího objektu – tak třeba zcela jinak využijete all inclusive v hotelu na pláži než v hotelu, kam je to z pláže několik kilometrů. Dodatečně tak můžete utratit za místní dopravu i za občerstvení a ještě trávit čas každodenními přesuny. Pokud informace v nabídce nenajdete, ptejte se nebo pátrejte. A pamatujte: co není psáno, to nebývá dáno. Fotografie hotelu s azurovou vodou bazénu nic neříká o jeho skutečné poloze, „u moře“ může být i nad nepřístupnými skalami a slib balkónu s výhledem na moře platí jen tehdy, když je ve smlouvě výslovně uveden.

Z téhož místa je i tato „japonská“ zahrada

Z téhož místa je i tato „japonská“ zahrada

FOTO: archiv ACK ČR

Kde, komu a jak platit

Dejte dobrý pozor, než zaplatíte. Pokud kupujete zájezd přímo u pořádající CK, je to bez problémů. Pokud kupujete u cestovní agentury/internetového prodejního serveru, přečtěte si podmínky nejen toho serveru, ale především té pořádající CK. Některé cestovní kanceláře uznávají úhradu zálohy či ceny zájezdu až tehdy, když dojde na jejich účet, tedy účet uvedený ve smluvních podmínkách té CK (pozor – na serveru může být uveden účet serveru!). Pokud zaplatíte zprostředkovateli, aniž je to v podmínkách CK umožněno, riskujete, že nepojedete nikam nebo že budete platit znovu. Ne každý zprostředkovatel musí být poctivý a krom toho, zprostředkovatelé nejsou pojištěni pro případ úpadku. Pokud CK ve svých smluvních  podmínkách platbu u zprostředkovatele umožní a smlouva je platně uzavřena (tj. dotyčný zprostředkovatel má od CK zmocnění uzavírat smlouvy a inkasovat), nemusíte se bát – cestovní kancelář vám pak zájezd poskytnout musí, i kdyby vaše peníze neobdržela. Potvrzení o platbě si samozřejmě pečlivě uschovejte.

Reklamace a spory, pokud kupujete na serveru zahraniční firmy

Internet má tu výhodu, že si můžete vybrat nejlákavější nabídku prakticky z celého světa  -  a tu nevýhodu, že když nakoupíte v zahraničí, tak platí legislativa státu, kde ta firma operuje. Je naivní domnívat se, že všechny zahraniční firmy jsou solidní, mají kvalitní služby a že vyřizují případné reklamace pečlivě a spravedlivě. Tak jako všude a jako i u nás, najdou se ty dobré i ty špatné příklady. Jenže když dojde k zádrhelu a služby nejsou poskytnuty vůbec nebo ne podle dohody, tak se v případě zahraniční firmy budete muset domáhat práva v cizím jazyce a  případně i u cizího soudu. To už se obvykle neobejde bez právníka – a při menší sporné částce to asi nestojí za tu námahu. A to je právě to, na co někteří šizuňkové spoléhají. Proto se velmi vyplatí trocha detektivní práce před tím, než něco zakoupíte. Raději dávejte přednost známým a osvědčeným firmám před lácí a barnumskou reklamou.

FOTO: archiv ACK ČR