Kolotoč je významný především tím, že je to nestarší dochovaný podlahový kolotoč v Evropě. Zároveň má jedinečnou konstrukci koní. „Tyto koně mají opravdovou koňskou kůži včetně nozder, uší a koňské hřívy,“ popsal Novinkám ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.

Rekonstrukce stavby bude financována z účelové dotace Ministerstva kultury ČR. Oprava koní pak bude financována z veřejné sbírky.

„Velmi si vážím všech, kteří na rekonstrukci přispěli, a také bych jim chtěl velice poděkovat, protože v současné době má sbírka 360 000 korun. Máme také příspěvek hlavního města Prahy ve výši 400 000 korun a necelé tři milióny nám chybí. Podle toho, jak se sbírka vyvíjí, věřím tomu, že vše dobře dopadne,“ uvedl ředitel Národního technického muzea.

Po shromáždění peněz musí muzeum vyhlásit veřejnou soutěž na restaurátorské práce. V pátek si lidé mohli prohlédnout jednoho zrestaurovaného koníka a také jednoho, který je z původní sestavy nejlépe dochovaný. Ten ale po opětovném zpřístupnění kolotoče bude jen vystaven a nebude se možné na něm vozit. Některým koním chybějí celé kusy kůže, které bude muset restaurátor doplnit, jiným zase sedla, a bude proto třeba sehnat jiná, dobová.

Záměrem muzea je otevřít kolotoč v podobě co možná nejvíc autentické a odpovídající době jeho vzniku. Některé vybavení kolotoče je ale i pozdější, autíčka podle mluvčího Národního technického muzea Adama Duška pocházejí až z 50. let 20. století.