V Česku jsou silnice a zejména ulice v obcích lemovány záplavou značek. Teprve v poslední době začínají dopravní experti přicházet na to, že mnohé situace v silničním provozu jsou definovány vyhláškou a značka je zbytečná.

Nešlapat na paty

V zemích Beneluxu, zejména v Nizozemsku, to vědí už dávno, a tak značkami o přednosti v jízdě opravdu šetří. Pokud nejde zjevně o křižovatku hlavní a vedlejší komunikace, značky na ní nejsou a platí tzv. pravidlo pravé ruky, u nás skoro zapomenuté, tedy že přednost mají vozidla přijíždějící ke křižovatce zprava.

Velmi užitečné je připomenout si, jak se projíždějí křižovatky víceproudých komunikací (vozidla se vzájemně objíždějí), a zapomenout na domácí zvyk vzít to křižovatkou napříč. Dalším podstatným pravidlem je dodržování vzdálenosti za vozidlem jedoucím před vámi.

Na rakouských dálnicích je dokonce nápověda ukazující, kolik sekund vás dělí od vozidla jedoucího v určité vzdálenosti před vámi. Rakouský řidič, jemuž se po domácím zvyku přilepíte na paty, viditelně znervózní, bude vás „strašit“ brzdovým světlem a snažit se vás „setřást“.

Bohatší výbava

Při cestě autem do zahraničí by měli motoristé respektovat i několik dalších dobrých rad. Experti pojišťovny Generali například radí doplnit povinnou výbavu o další důležité prvky. Třeba zvýšit počet reflexních vest. V některých zemích jsou povinné pro všechny členy posádky vozu.

Dále by nemělo chybět tažné lano s oky a červeným výstražným praporkem, práškový hasicí přístroj, pracovní rukavice, startovací kabely, manometr, svítilna a destilovaná voda. V některých zemích patří toto vybavení spolu s náhradními žárovkami k povinné nebo doporučené výbavě vozu.

Odborníci doporučují do neznámého prostředí s jazykovou bariérou vylepšit povinné ručení o nadstandardní asistenční službu. A také vytištění euroformuláře o dopravní nehodě.

Svícení a alkohol

Na povolené rychlosti upozorňují dopravní značky na hranicích, používání mobilního telefonu při řízení není povoleno prakticky nikde. Ale třeba v Rakousku předpisy vyžadují, aby lékárničku a trojúhelník měla posádka v dosahu, tedy nikoli v kufru auta. Pozor, v poslední době tolik populární palubní kamery uvnitř vozu jsou v této zemi zakázány.

Zatímco povinná výbava je ve většině zemí shodná, například předpisy upravující svícení přes den se liší. Celoroční svícení je povinné například na Slovensku či ve Slovinsku. V Rakousku a Německu jen za špatné viditelnosti.

Ošidná tolerance

Jiné regule často platí pro mladé řidiče nebo pro ty, kteří nemají řidičský průkaz dlouho. Češi se často spoléhají na to, že některé země jsou k alkoholu za volantem tolerantnější. I to je dobré si pořádně zjistit.

V Rakousku je sice tolerance alkoholu 0,49 promile, ovšem pro řidiče „ve zkušební době“, tedy dva roky od získání ŘP, platí hranice 0,1 a policie může při zjištění překročeného limitu zabavit řidičák i klíče od vozu.

V Maďarsku je tolerance alkoholu nulová. V Chorvatsku platí obecný limit 0,5 promile alkoholu v krvi s tím, že u řidičů vozidel nad 3,5 tuny, u řidičů z povolání či při výkonu služby a u mladých jezdců do 24 let věku je tolerance nulová.