Hlavní obsah

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI: větší prestiž, vyšší cena

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Audi A4 přichází po karosářské verzi sedan s provedením kombi. Jak se povedla praktičtější verze tohoto zástupce střední třídy, jsme zkoušeli ve spojení s druhým nejsilnějším turbodieselem (140 kW/190 k).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A4 Avant

Článek

Unifikace napříč modelovými ingolstadtskými řadami bije do očí. Na první pohled nemáte šanci Audi A4 rozeznat od jeho většího sourozence, to jest A6.

Až když přijdete blíže k vozu, uvidíte velikostní rozdíl. Není to ale nic, co by potenciálním zákazníkům mělo vadit, navíc křivky A4 působí velmi reprezentativním dojmem. Obzvláště v testovaném provedení s černou metalízou a s devatenáctipalcovými koly (základem jsou pouhé „šestnáctky”).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A4 Avant

Mimochodem, během testu jsme A4 Avant schválně zaparkovali vedle tmavého superbu combi a očima je porovnávali; je vidět, že tvary škodovky trochu připomínají koncernový vrchol v tomto segmentu. Velmi dobře to je vidět na superbu a uvidíte to i na Škodě Kodiaq, která připomíná Audi Q7.

Při přímém porovnávání musíme uznat, jakkoliv je to subjektivní, že A4 má o trochu zajímavější křivky než superb, ten je ale zase výrazně praktičtější (a při dorovnané výbavě i levnější). Testované audi mělo sportovní paket, ten ale změny na vnějším designu vyjma jiných litých kol nepřináší.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A4 Avant a Škoda Superb Combi

Interiér vynikající

Interiéry umí Audi výborně a platí to i o testovaném voze. Ten měl 12palcový přístrojový štít (otáčkoměr i rychloměr jsou zobrazeny digitálně) za příznivých 7200 korun. V případě modelů od Audi platí obecně: ceník příplatkové výbavy má tolik lákadel, že výsledná cena nakonec poskočí o stovky tisíc korun.

Například auto, které vidíte na fotografiích, přišlo na 1,5 miliónu korun (už základní cena přesahuje 1,1 miliónu), což je na střední třídu (byť prémiovou) skutečně velká částka. A to ještě zdaleka neměl v seznamu výbavy na přání zaškrtnuté všechny položky.

Je s podivem, že u automobilu, jehož základní pořizovací cena přesahuje milión korun, musí zákazník dokupovat tempomat (8600 korun), elektricky sklopná zrcátka nebo vyhřívání předních sedaček. Testované auto rovněž nemělo zadní parkovací kameru, pouze senzory.

Proti sedanu je kombi se stejnou motorizací o 51 tisíc korun dražší, zamrzí, že motor 2.0 TDI/140 kW nelze kombinovat s manuální převodovkou, což u sedanu lze. Pokud jste příznivci klasického řazení, v případě verze kombi máte jedinou možnost (2.0 TDI, 110 kW), u liftbacku byly varianty s přímo řazenou převodovkou celkem čtyři. Ale je možné, že Audi časem svou nabídku doplní.

Vzadu méně místa na nohy

Zpátky do interiéru: vpředu jsou výborné sedačky s možností vysunutí sedáku. Displej multimediálního systému je umístěn na středové konzoli a je možné jej pouze vypnout, zasunout jako u většího A6 nejde. Tady nám přijde řešení s integrovanou obrazovkou u superbu estetičtější, výhodou v A4  je zase to, že obrazovka je umístěna výše, takže na ní lépe uvidíte. Rozlišení displeje, respektive obou displejů, je vynikající, intuitivnost ovládání je také proti předchozí generaci snazší, tady absolutně není důvod ke kritice.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A4 Avant

Na zadních sedadlech je dostatek prostoru pro hlavu, avšak před koleny jej zbývá tak akorát, pár centimetrů navíc by se jistě hodilo. A není to tím, že by sedák byl dlouhý. Čtyři dospělé Audi A4 odveze, z hlediska prostornosti ale na tom budou v rámci dané třídy jen průměrně.

Zavazadelník měří na délku 106 centimetrů, na šířku pak minimálně metr. Oficiálně má kufr objem 480 litrů. Pro převoz zavazadel je tedy A4 Avant vybaveno dobře, kufr má pravidelný tvar a zadní víko se vyklápí dostatečně vysoko.

Audi A4 může ovšem mít některé prvky komfortní výbavy, na které mladoboleslavský zástupce nedostal koncernové „posvěcení” - jde třeba o full LED světlomety, head up displej nebo digitální přístrojový štít. A samozřejmě: v superbu nemůžete mít audiosystém Bang & Olufsen s prostorovým zvukem, výkonem 755 W a 19 reproduktory.

Součástí standardní výbavy jsou termoizolační skla (přední a boční okna). Drobnou minelou je nemožnost stáhnout okenní skla vzadu až dolů a absence polstrování u dveřních výplní - ty má i octavia, golf nebo superb, v případě A4 je zde pouze plast.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A4 Avant

Zajímavé je, že zatímco superb je postaven na modulární platformě MQB, Audi stojí na základech MLB evo a má tedy motor uložený vpředu podélně (superb napříč). Verze s pohonem 4x4 tak v případě superbu spoléhají na mezinápravovou spojku Haldex, A4 má mechanické řešení - quattro.

Zpřevodování testované motorizace je nachlup stejné jako u liftbacku. Znamená to, že na sedmičku točí motor při 90 km/h pouhých 1100 otáček a při dálničním maximu rovněž velice příjemných 1600 otáček. Během dynamických jízd se spotřeba paliva přehoupla přes devět litrů, svižná jízda znamená odběr zhruba sedmi, a pokud pojedete mimo město zvolna, stlačíte spotřebu klidně o další litr až litr a půl.

Dvoulitrové TDI o výkonu 140 kW je vynikající, plynule a dramaticky zatahuje od nějakých 1800 otáček a potřebná verva mu vystačí až k červenému poli. S dieselovým čtyřválcem velmi dobře spolupracuje dvouspojková převodovka s dobrou inteligencí řazení i rychlostí prodlevy. Páčky pod volantem tak prakticky nepotřebujete.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi A4 Avant

Při rychlé jízdě po okresce je zřejmé, že Audi A4 na řádění na technických tratích není. Podvozek se na okreskách třetích tříd se špatným povrchem „staví na zadní”, tu a tam uslyšíte ránu. Navíc verze s poháněnou přední nápravou při prudkém přidání plynu v nízkých rychlostech má tendenci k protočení předních kol, trakce je ale i při rychlém „průletu” technickými pasážemi příkladná.

Na devatenáctipalcových kolech ale nečekejte velký komfort a pod sportovností testovaného auta nic jiného než obří zátah v přímce. V zatáčkách se neztratí, ale i přes výrazný pokles hmotnosti proti předchozí generaci chybí přílišná ochota ke sportovnějšímu projevu. Ale čekat tyto vlastnosti od seriózního, jakkoliv rychlého kombíku je přeci jen odvážné.

V souhrnu jde o povedeného zástupce střední třídy. Audi A4 Avant dobře vypadá, má výtečnou nabídku motorizací, dobře jezdí a má jeden z nejlepších interiérů ve své třídě. Na druhou stranu, vzadu by mohlo být pro nohy o trochu více místa, prodejní cena je vysoká a suma, kterou prodejce požaduje za některé prvky příplatkové výbavy, je na tom v bledě modrém.

Základní technické údaje: Audi A4 Avant 2.0 TDI/140 KW
Motor:1968 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:140 kW (190 k) při 4200 ot.
Max. točivý moment:400 Nm (1750-3000)
0 - 100 km/h:7,9 s
Nejvyšší rychlost:231 km/h
Kombinovaná spotřeba:4,1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1 605 kg
Poháněná náprava:přední, ev. 4x4
Cena základní verze:850 900 Kč (1,4 / 110 kW)
Cena s testovanou motorizací:1 111 900 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám