Necvičené oko bude mít s rozeznáním generace T5 a T6 docela problém. Základní tvary jsou totiž zcela stejné. Bylo zřejmé, že geniální hranaté proporce skýtající skvělý výhled vpřed a ohromný prostor pro posádku i zavazadla by bylo obrovskou chybou měnit, navíc jde o volkswagen čili auto s konzervativním designem. Mimochodem: pátá generace užitkového transporteru (nebo odvozené varianty multivan, obytná california nebo caravelle) se prodávala dlouhých třináct let, modernizací prošel v roce 2010.

Novým prvkem výbavy jsou adaptivní tlumiče DCC s režimy Normal, Comfort a Sport. Subjektivně nám nový transporter/multivan přijde lépe odhlučněný, na příčných nerovnostech není při vyšších rychlostech zadní náprava tolik uskákaná.

Volkswagen Multivan

Volkswagen Multivan

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Jisté ale je, že tato dodávka je konstruována na jízdu při zatížení, což znamená, že když pojedete sami či ve dvou, nenabídne vám takový komfort jako při plném naložení. Transporter je postaven na poctivé technice: vepředu i nyní najdete vzpěry McPherson s trojúhelníkovými spodními rameny, zadní kola jsou nezávisle zavěšená.

Volkswagen Multivan

Volkswagen Multivan

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Řídí se jako osobní auto

Řada T je jediné užitkové auto této velkosti (4892 nebo 5292 milimetrů), které se řídí jako běžný osobák. Je z něj dobře vidět, sedíte výš, a pokud zvolíte silnější motory (v drtivé většině vzhledem k větším nájezdům TDI), užijete si díky mohutnému točivému momentu i hodně svižnou jízdu (klidně blízko konstrukčnímu maximu). Ale tohle všechno uměla i minulá a předminulá generace.

Osm stovek kilometrů jsme ujeli s průměrnou spotřebou 10 litrů nafty na sto ujetých km, což  je vzhledem k velikosti velice dobrá hodnota. Všechny motory nyní splňují emisní normu Euro 6. Přineslo to mj. nenáviděný systém start/stop pro všechny verze, který je nyní standardem, i nižší emise u dieselových agregátů (EA288) díky vstřikování močoviny do výfukového potrubí.

Volkswagen Multivan

Volkswagen Multivan

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Selektivní katalytickou redukci využívají všechny TDI motory pro nový transporter (62–150 kW). Drobná nevýhoda: nádržka na močovinu má objem pouhých 13 litrů, vždyť i passat nabídne 17. A spotřebu AdBlue mají obě auta podobnou – kolem 1,5 litru na 1000 kilometrů. U dieselových motorů najdete vždy dvouhmotový setrvačník, vyvažovací hřídele mají jen některé varianty (v zásadě nejsou u užitkových variant).

Krátká páka šestistupňové manuální převodovky je výborně „po ruce“, dráhy jsou krátké, samotné řazení přesné. Na nejvyšší stupeň točí motor při tachometrové devadesátce rovných 1500 otáček, při českém dálničním limitu odečtete stále nevysokých 2500 otáček. Řízení stále spoléhá na hydraulický posilovač.

Volkswagen Multivan

Volkswagen Multivan

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Jednou z dalších novinek je dotykový palubní displej rádia, respektive navigace. Má velikost 6,3 palce a lze jej ovládat nejenom dotekem, ale i pouhým přiblížením prstu. Konečně nechybí ani USB port.

Nové jsou i bezpečností systémy, známé třeba z poslední verze passatu – multikolizní brzda, City Emergency Braking (do 30 km/h), adaptivní tempomat ACC a další. Suma sumárum těch změn není zase tak málo a chápeme, že nazývat tuto generaci coby pouhý větší facelift se prostě marketingovému oddělení VW nehodilo. Ostatně, není to poprvé, passaty B6 a B7 jsou také pouhým faceliftem vydávaným za novou generaci.

Volkswagen Multivan

Novým prvkem výbavy jsou retro kola. Obecně kola pro multivan mají rozměr 16-18 palců.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Místo pro sedm, ale s omezeními

Sedadla v osobní verzi multivan nabízí uspořádání 2 – 2 – 3. Sedadla ve druhé a ve třetí řadě jsou nejenom sklopná, ale i posuvná či vyjímatelná. Sedadla ve druhé řadě lze otočit proti směru jízdy.

S minulou generací jsme do Alp jeli v obsazení šesti lidí a plného kufru zavazadel a lyží. Jde to, jen dva nejvyšší musíte usadit na sedadlo spolujezdce, pak se za ně vcelku pohodlně vejdou další čtyři lidé (pět na kratší cesty). Stěžovat si ale ve druhé i třetí řadě cestující budou na nedostatečný prostor pro nárty. Velká škoda, jinak by cestování bylo o dost pohodlnější.

Volkswagen Multivan

Volkswagen Multivan

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Nějaká negativa? Opět jako minule: servisní náročnost a vysoké pořizovací ceny. Pod milión jej až na jedinou výjimku (994 995 korun, 2.0 TDI / 110 kW, výbava Trendline) nekoupíte.

Dobře vybavený multivan s „pořádným“ motorem stojí v základu kolem 1,2 miliónu korun. Už základní výbava je ale slušná, což ovšem neznamená, že byste další desetitisíce nemohli utratit za komfortní „drobnosti“ (lepší navigace, DVD přehrávač a podobně).

TECHNICKÉ ÚDAJE – VW Multivan 2.0 TDI 6 st. MAN
Motor:1968 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:110 kW (150 k) při 3750 ot./min.
Max. točivý moment:340 Nm při 1500–3000 ot./min.
0–100 km/h:12,9 s
Nejvyšší rychlost:182  km/h
Průměrná spotřeba:7,4 l/100 km
Pohotovostní/užitečná hmotnost:2023 kg/977 kg
Poháněná náprava:přední, ev. 4x4 (Haldex V. generace)
Cena základní verze:994 995 Kč
Cena s testovanou motorizací:  994 995 Kč