Hlavní obsah

Test Volkswagenu Polo 1.0 TSI 81 kW: hra na tři válce

O downsizingu se vedou dlouhé debaty na internetu, za psacími stoly i v hospodách. Tříválec a litr objemu je podle mnohých kombinace leda tak pro městské vozítko, které nestačí na dálniční provoz. V testu jsme ale měli Volkswagen Polo s takovým motorem, který však nabízí výkon zajímavých 81 kW. Jak na tom je downsizing doopravdy?

Foto: LL

Volkswagen Polo 1.0 TSI 81 kW

Článek

Mnozí z vás měli před lety třeba Forda Sierru s dvoulitrovým atmosférickým motorem DOHC s výkonem 85 kW. A to bylo na svou dobu opravdové dělo. A léta běží. Nyní z polovičního objemu a jen ve třech válcích díky turbodmychadlu vyženou konstruktéři téměř stejný výkon. Je to jako zázrak.

Polo + R

Dřív, než se ale dotkneme motoru, který je tím hlavním v našem testu, zlehka se podíváme na samotný vůz. Jde o klasické polo, které je konkurentem české Škody Fabia. Takže tu najdeme stejné ovladače, stejné rádio, stejné…

To bychom tu byli dlouho, než bychom všechny koncernové shodné díly vypsali. Nebudeme vás nudit popisováním ergonomie, místa na kolena, kufry… To je věc, která se nemění, takže se nemusíme opakovat.

Foto: LL

Volkswagen Polo 1.0 TSI 81 kW

Testovací auto je ale osazeno zajímavými doplňky. Například paketem R-Line za 45 200 Kč. Je to hodně peněz, suma zahrnuje nové nárazníky, nová šestnáctipalcová kola, rozšířené podběhy, hliníkové pedály, „tapecírung“ střechy v černé barvě, sportovní multifunkční volant, sportovní sedadla vpředu (skvěle se v nich sedí), zatmavená skla…

V našem autě byla navíc i jako příjemný doplněk parkovací kamera (5400 Kč), automatická klimatizace (11 800 Kč), která v otřesných vedrech měla dost práce, nebo tempomat s parkpilotem (11 100 Kč).

Vůz byl nacpán výbavou až po okraj střechy, takže zabaleno, odesláno tohle auto stálo celkem 520 300 Kč. Ale samozřejmě, že kdo nechce, ten si nic takového pořizovat nemusí, a dostane za 352 900 Kč pěkný pětimístný, pětidveřový automobil s tříválcovým litrovým motorem…

Papírově silný

...turbodmychadlem, výkonem 81 kW při 5000 ot./min, točivým momentem 200 Nm při 2000-3500 ot./min., tabulkovou průměrnou spotřebou 4,3 l na 100 km a emisemi 99 g/km.

Ta poslední hodnota je moc důležitá, protože právě kvůli emisím se to všechno dělalo. Vždyť koncern má motor čtyřválec 1.2 TSI se stejným výkonem, s nižším točivým momentem, ale zato v nižších otáčkách (175 Nm/1500-4000 ot./min.).

Jenže tady jsou emise 110 g/km. Tedy samozřejmě vše teoreticky, protože evropské normy na měření spotřeby jsou automobilkám k smíchu. Ale to je téma na jiný článek.

Foto: LL

Volkswagen Polo 1.0 TSI 81 kW

Nutno ještě podotknout, že auto je vybaveno standardně šestistupňovou manuální převodovkou a pneumatikami 185/60 R15, zatímco my měli v rámci paketu 215/45 R16. I to ovlivňuje výsledky testu.

Tak jak jsme s autem spokojeni? Především je neuvěřitelné, jak dokázali technici motor vyvážit. Tohle nejsou ty pionýrské počátky tříválců, kdy třeba u opelu bylo pro vibrace agregátu na křižovatce lepší z auta vystoupit.

Naprosto hladký a neslyšný běh. Až moc. Vzadu u výfuku sice ve vyšších otáčkách je slyšet pěkné hrdelní broukání, ale do interiéru se to nedostane a od motoru není slyšet vůbec nic. Člověk by až zapomněl řadit. Tedy kdyby se mu neustále na displeji neukazovalo, že má sázet převody výš a výš. A jak to už bývá, pěkně nevhodně.

Auto se sotva vyhrabe nad 1500 ot./min. a už na řidiče poblikává kontrolka, že by měl přece jen dát vyšší rychlost. Důležité je, se tím neřídit. Jak jsme napsali výše, maximální točivý moment je k dispozici ve 2000 ot./min. V 1500 otáčkách je auto příliš líné a nemá žádnou sílu.

Když pak třeba náhodou spadnou otáčky pod tuto hranici, zakucká se jak starý kuřák. Takže lepší je držet se kolem 1800 ot., kde je při plynulém zrychlení cítit i lehoulinké zhoupnutí záběru turbinové mříže přeplňování. Ale jde opravdu jen o malou vlnu – žádná velká turbodíra.

Dálnice – bez problémů

Auto je pohodové ve městě. Má ten správný glanc, nechybí mu odpich na světlech, je to lehkonohý atlet, který snadno každému ujede. Příjemné. Vyzkoušeli jsme ho i na dálnici. Tady se ukázalo, že výkon motoru je opravdu svižný.

Šestistupňová převodovka pak znamená, že motor točí na 2500 otáček při 130 km/h. Tohle je vážně vynikající dálniční auto. To nejsou ty tříválce, které známe z předchozích generací, které se zadýchaly už ve stovce. Dálnice je pro nový motor perfektním místem, kde ukázat svoje přednosti.

Foto: LL

Volkswagen Polo 1.0 TSI 81 kW

A jízdy mezi městy po silnicích druhých tříd zvládá nové Polo také bravurně. Hlavně proto, že má výborný podvozek a ani větší pneumatiky mu nevadily.

Spotřeba – bod zlomu

Jenže to, co nás na autě zajímá nejvíc, je jeho spotřeba. Základním nedostatkem moderních přeplňovaných motorů jsou tabulkové technické údaje. Spotřeba v tabulkách je vždy naprosto nereálná, tak nás zajímalo, jak je na tom VW Polo. Nejdřív tedy to, co říká teorie: (město/mimo město/kombinace) 5,2/3,8/4,3 l na 100 km.

První cesta, kde jsme měřili spotřebu, byla přesně rozdělena na třetiny: město (Praha), dálnice (Praha – Litoměřice), mimo město (České středohoří). Celkem 105 km. Průměrná rychlost 68 km/h. Průměrná spotřeba 6,2 l na 100 km. (viz foto ve fotogalerii).

Ve městě jsme poskakováním přes Eden a mezi Olšanskými hřbitovy nechali zastavit spotřebu na 6,8 l na 100 km. Na dálnici pak díky nízkým otáčkám klesala na šest litrů. Pak jsme si říkali, že výjezd směrem na Českou Lípu bude pro autíčko hračka a spotřeba půjde směle dolů. Jenže nešla.

Jak jsme už tolikrát na téhle trase zjistili, i tentokrát se tu ukázaly nešvary maloobjemu s přeplňováním. Časté řazení, žádné velké kopce, ale přeci jen zvlněná krajina, která znamená ubírání a šlapání na plyn, občasné nutné přidání „pod kotel“ ve větším stoupání, to vše znamenalo nárůst spotřeby až na 6,3 l na 100 km. Jen volný dlouhý dojezd bez plynu do cíle srazil hodnotu na výše uvedený výsledek.

Stejná cesta zpátky – trochu rychleji. Stále stejný výsledek. Další testovací jízda – tentokrát hlavně přes Prahu, ale bez kolon, jen s častými semafory - 6,3 l na 100 km. Cesta z Jílového > pražský okruh Průmyslová > Bohnice a zpátky - 6,3 l na 100 km.

A výsledek? Ten náš je nabíledni. Ale naše auto mělo v počítači i mód dlouhodobé spotřeby (viz fotogalerie). Tady průměrnou rychlostí 36 km/h (je vidět, že auto jezdilo hlavně ve městě a kolem něj) na trase dlouhé 908 km mělo spotřebu 6,3 l na 100 km. Na závěr musíme ještě konstatovat, že ve většině případů bylo auto obsazeno jen řidičem, nebo jen řidičem a spolujezdcem.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:999 ccm, tříválec, zážehový
Max. výkon:81 kW (110 k)
Max. točivý moment:200 Nm
0–100 km/h:9,3 s
Nejvyšší rychlost:196 km/h
Průměrná spotřeba:4,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):1160 kg
Poháněná náprava:pohon předních kol
Cena základní verze:301 900 Kč (1.0 55 kW)
Cena s testovanou motorizací:352 900 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám