Přestože většina řidičů si život bez vnitřního zpětného zrcátka neumí představit, například řidiči kamionů nebo motorkáři se bez něj musí obejít. Druhá zmiňovaná skupina ale má od letošního roku možnost volby.

Britský výrobce helem Reevu má totiž od léta zastoupení také na českém trhu. Díky tomu si i tuzemští zájemci mohou pořídit unikátní přilbu se zpětným zrcátkem. Svůj systém firma vyvíjela 7 let, dokonce jej už jednou i nabídla na trhu, bohužel cena přileb byla tehdy příliš vysoká. Nyní se však výrobce dostal na necelých 8 000 Kč, což už je cena plně konkurenceschopná.

Reevu MSX1 – vnitřek helmy

Reevu MSX1 – vnitřek helmy

FOTO: Petr Kološ

Přilba je totiž tak jako nejlepší výrobky na trhu vyrobená z materiálu zvaného tri-kompozit. Jde o skelné, karbonkevlarové a vinylesterové vlákno. Kromě všech zákonných evropských i amerických norem splnil výrobce i požadavky Asociace britského motosportu, helma se tedy pyšní i tímto certifikátem.

Samotný systém zpětného vidění je vyroben z reflexního polykarbonátu, který je na rozdíl od skla téměř nerozbitný. Šetří také hmotnost a poskytuje uživateli větší komfort a bezpečí. Celá záležitost funguje díky soustavě zrcadel, zjednodušeně řečeno na principu periskopu. Systém je náročnější na prostor – viz „tunel v horní části helmy“ - než například kamera, proti té má výhodu ve spolehlivosti a naprosté bezúdržbovosti.

Samotný zadní průzor je pochopitelně citlivý na poškrábání, naštěstí se dá snadno vyměnit. Po zakoupení si polohu vnitřního zrcadla musíte nastavit plastovým imbusem, který je součástí balení.

Reevu MSX1 – vnitřek helmy

Reevu MSX1 stojí 8000 korun.

FOTO: Petr Kološ

Helma váží 1,6 kilogramu

Čalounění helmy je vyjímatelné a tedy pratelné, zapínání na plastovou přezku, nikoliv na klasické D kroužky. Plexi je polohovatelné, hledí hodně vykrojené do boku a umožňuje dobré periferní vidění. Váha helmy je 1,6 kg, i přes vyšší konstrukci je přilba tichá, některé značkové helmy ale nabídnou dojem vyššího komfortu a o něco lépe padnou.

Výsledný dojem po testu samozřejmě vždy souvisí s očekáváním, která od výrobku máte. A tady mám osobně trochu problém. Na propagačních obrázcích jsou totiž vnitřní zrcátka Reevu zakreslena jako poměrně velká, bohužel ve skutečnosti jsou mnohem menší - cca osm centimetrů na délku a dva na výšku. Zobrazované objekty tedy vidíte zásadně menší než díky propagačním materiálům čekáte.

Reevu MSX1 – helma, která vidí dozadu

Reevu MSX1 – helma, která vidí dozadu

FOTO: Petr Kološ

Pokud dokonce nevládnou naprosto ideální světelné podmínky, vnímáte především světla, a ne skutečné tvary aut.  Vše je vůbec náročné na světlo – pokud pojedete proti ostrému sluníčku (nebo ho budete mít v zádech) budou vaše oči poměrně těžko přeostřovat. Opět platí, že vidíte zejména světla vozidel.

Nečekejte zázraky

Dále je třeba počítat s tím, že systém vidí přesně to, co je za vámi. Pokud tedy natočíte hlavu do zatáčky a zvednete oči do zrcátka, uvidíte za sebou pole. Pokud se budete dívat na semafor, nabídne vám zrcátko pohled k zemi. To samé pak pochopitelně platí v provozu. Propagační materiály také nezmiňují otřesy. Ty k motorce samozřejmě patří, a je to jasné každému, jenže tím jak se vám helma natřásá na hlavě, jsou předměty v zrcátku zas o něco hůř viditelné.

Reevu MSX1 – vnitřek helmy

Reevu MSX1 – vnitřek helmy

FOTO: Petr Kološ

Čekal jsem od zpětného zrcátka v helmě víc, je třeba ale zároveň zdůraznit, že přilba nabízí všecko, co značkové helmy v této kategorii – tedy kvalitní materiál, je tichá a lehká, plus vám nabídne pohled za motorku. Pokud od toho nebudete čekat zázraky, můžete být jen příjemně překvapeni. Každopádně platí, že jde o další kamínek do mozaiky jménem „bezpečnost motorkáře“.