Dvoudveřová varianta Škody 1000 MB debutovala v březnu 1966 na ženevském autosalonu. Sériová výroba měla být zahájena téhož roku počátkem července, vzhledem k obtížím - málo tuhá karoserie se deformovala při zavěšení na dopravník a problematická byla i instalace bočních okenních skel - se výroba rozeběhla až od října.

Jak upozorňuje historik Jan Tuček v knize Legendární Škoda 1000 MB, téhož roku koncem září zjistil výrobce karburátorů - Motor České Budějovice - problémy s životností karburátorů. Do konce roku 1966 se vyrobilo pouhých 134 vozů MBX, většina zůstala v tuzemsku.

Tudor byl o 6600 korun dražší než základní embéčko, automobilka si za něj účtovala 50 600 korun. To při průměrné mzdě 1400 korun znamenalo 36 měsíčních platů, navíc v Mototechně se rozhodně nedočkal každý zájemce. Čekalo se čtyři pět let a nebylo výjimkou, že rodiny spořily patnáct, dvacet let, než na vysněnou škodovku „dosáhly”.

Video

Škoda 1100 MBX a 1000 MB - statické záběry obou vozů

Zdroj: Novinky.cz

Dvě verze, 1000 MBX De Luxe a 1100 MBX De Luxe

Automobil s motorem vzadu a pohonem zadních kol se dodával nejprve s litrovým motorem o výkonu 38 kW (52 koní, dle normy SAE) při 5000 otáčkách. Řadový, kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem OHV dosahoval maximálního točivého momentu 75,5 Nm od 3000 otáček. Dodávaly se zejména verze se dvěma karburátory, pár desítek kusů ale mělo jediný karburátor.

Škoda MBX

Škoda MBX

FOTO: Škoda Auto

Škoda MBX

Škoda MBX

FOTO: Škoda Auto

Motor byl spojen se čtyřstupňovou, plně synchronizovanou manuální převodovkou. Škoda 1000 MBX dosahovala nejvyšší rychlosti 130 km/h a měla průměrnou spotřebu osm litrů paliva na sto ujetých kilometrů.

Zanedlouho, od listopadu 1967, se na trh dostalo o trochu dynamičtější provedení 1100 MBX De Luxe. Zvětšil se zdvihový objem motoru na 1107 ccm, výkon se ale nezměnil. Větší byl točivý moment (81,4 Nm proti původním 75,5 Nm), takže motor byl pružnější. A rovněž měl nepatrně nižší spotřebu paliva (o 0,1 litru), ovšem nepatrně pomalejší - nejvyšší rychlost činila 127 km/h.

Škoda MBX

Škoda MBX

FOTO: Škoda Auto

Ceněný veterán

Pouhých dva a půl tisíce vyrobených kusů dělá ze Škody MBX vzácného veterána, jehož cena každým rokem roste a někdy je kupujícími až přeplácena. Na tudor později navázala patrně nejhezčí škodovka všech dob - model 110 R a později také další dvoudveřové modely - Garde a Rapid. V současné době, ani ve své novodobé historii od počátku devadesátých let, Škoda kupé nevyrábí.

Další podrobnosti o Škodě MBX najdete v našem dřívějším článku, doplněném o jízdní dojmy. [celá zpráva]

Škoda 1100 MBX (červená) a 1000 MB

Škoda 1100 MBX (červená) a 1000 MB

FOTO: Milan Malíček, Právo

Škoda 1000 MB a 1100 MB – základní technické údaje
Motor:řadový čtyřválec, OHV, uložený podélně za zadní nápravou, 998 ccm (68 x 68 mm)
řadový čtyřválec, OHV, uložený podélně za zadní nápravou, 1107 ccm (72 x 68 mm)
Max. výkon (SAE):42–48* koní (31–35 kW) při 4650, resp. 4750 otáčkách52 koní (38 KW k) při 4800 otáčkách
Max. točivý moment:68,5/3000, 73,5*/300081 Nm při 3000 ot./min.
Převodovka:přímo řazená, čtyřstupňová
přímo řazená, čtyřstupňová
Nejvyšší rychlost:120 (125*) km/h
127 km/h
Kombinovaná spotřeba:7,0 (7,6*) l/100 km
7,9 l/100 km
Pohotovostní/užitečná hmotnost:755 (770*)/350 kg
810 kg/375 kg
Poháněná náprava:
zadní
zadní
Rozměry:
4170 x 1620 x 1390 mm
4170 x 1620 x 1390 mm
Brzdy:
bubnové vpředu i vzadu
bubnové vpředu i vzadu
 * modelový rok 1966 a vyšší