Klíč je jednoduchý. EPA vezme všechny vozy dané značky nabízené na americkém trhu a zprůměruje jejich standardní spotřebu, kterou naměří dle svých testů. A jak jistě víte, v USA jsou tyto testy velmi, ale velmi přísné a není to jako v Evropě, kde se tabulková hodnota liší od skutečné o desítky procent. V USA se na spotřebu danou výrobcem dostanete vcelku jednoduše – nepojedete rallye.

Žebříček automobilek tedy vede už třetím rokem Mazda. Ta vykazuje průměrnou spotřebu 29,4 MPG (míle na galon), což je v přepočtu asi 8 litrů na 100 km. Emise CO2 pak jsou v americké verzi 328 g/míli, opět přepočteno do evropských jednotek je to 187 g/km.

Možná se vám to i tak zdá jako velké číslo, ale uvědomte si, že v USA mají v nabídce trochu jiné motory než v Evropě. U nás, i když se nedrží downsizingu, naopak, máme tu dvoulitry, čtyřválce 2,2 l apod. V USA je to 2,5 litru nebo dokonce V6 3,7 l. A přesto dokážou udržet spotřebu na této úrovni. Na opačném konci té samé pravdy je ovšem to, že Mazda neprodává v USA žádné sporťáky ani velké pickupy.

Nejhůře dopadl Fiat-Chrysler

Druhou příčku obsadilo Subaru (27,6 MPG,312 g/mi) a třetí Hyundai (27,5 MPG, 323 g/mi). Na posledním místě je koncern Fiat-Chrysler se spotřebou 20,8 MPG a 428 g/mi).

Ze statistiky také vyplývá, že v USA se začalo na spotřebu dbát až v posledních deseti letech, kdy začala strmě klesat spotřeba a s ní i emise. Od roku 1985 do roku 2005 sice trochu, ale přece jen se stále zvyšovala spotřeba a emise u všech druhů vozidel, tedy jak osobních, tak i užitkových.