Dejme tomu, že máte vybraný vysněný model s konkrétní motorizací a chcete si jej koupit coby ojetinu. Na výběr máte v zásadě tři možnosti. Jednak jde o nákup od soukromé osoby, což může být výborný způsob, pokud se jedná o vašeho kamaráda. Obecně je ale tento typu koupě brán coby nejvíce rizikový – jde zejména o horší možnosti při případné reklamaci.

Druhým způsobem je nákup z autobazaru. Hodně záleží na tom, zda jde o bazar ze zapadlé vesnice, nebo o renomovaný autobazar, který si zakládá na své pověsti. Ani to, že jde o velký bazar, samozřejmě není automaticky zárukou seriózního jednání.

Nejvíce bezpečným způsobem je koupě od autorizovaného dealera, kde máte největší právní vymahatelnost a obvykle kvalitní ojetiny. Jako vždy ale i zde platí, že výjimka potvrzuje pravidlo.

Skoro polovina ojetin má stočený tachometr

Při nákupu ojetého auta si vždy připomínejte, že 40 procent aut má přetočený tachometr a výjimkou nejsou ani stočení o 100 000 a více kilometrů. Gangy podvodníků falšují servisní knížky, do auta přehodí na vrakovišti koupený volant a hlavici řadicí páky, takže stáří podle ošoupání volantu/řadičky nepoznáte.

Řešením je obvolání autoservisů z knihy (servisní historie musí být nepřerušená, nejlépe v elektronické podobě) a hlavně zdrženlivý přístup – prodejci mají bohatou fantazii, jsou schopni vám navykládat neuvěřitelné příhody o autě koupeném od důchodce po povídačky o tom, jak prodávané auto první dva roky najezdilo 150 tisíc kilometrů a další dva roky ujelo třeba jenom deset tisíc. Může to být pravda, osobně známe několik majitelů s novými auty, kteří mají roční nájezd pouhých pět tisíc kilometrů, velmi často ale jde o podvod.

Nenechte se od prodejce dostat do „časové tísně“ – jde o častý trik, kdy si prodavač vymyslí, že o auto je velký zájem a snaží se vás donutit k okamžité koupi.

Nezbytností je u kupovaného auta podrobné prověření technického stavu na zvedáku a za pomoci diagnostiky. V tom vám pomůže buď známý z autodílny, nebo můžete využít služeb autorizovaných nebo zkušených seriózních neoriginálních servisů, kde odhalí ledacos. Pokud vám prodejce nechce povolit prověření v dílně, běžte jinam.

Zkušební jízda - další samozřejmost

Druhou nezbytností je zkušební jízda. Během ní i laik odhalí technický stav. Uvidíte, jak rychle motor nastartuje a zda má klidný chod (po nastartování nesmí volnoběh kolísat). Při prvním rozjezdu poznáte kvalitu spojky i převodovky. Zaměřte se na hlučnost motoru, vyzkoušejte kromě soustředěné jízdy konstantní rychlostí i prudkou akceleraci, a třebaže se těmto radám bude v diskusi pod článkem leckdo posmívat, divili byste se, jak často na ně kupující zapomínají. Vyzkoušejte, zda auto na dálnici drží směr, zda „netáhne“ do strany.

Nezapomeňte vyzkoušet rádio, elektrické stahování oken, účinnost ruční brzdy, klimatizaci. Pozor: záruka se u ojetého vozidla vztahuje jen skryté vady, které není možné v době prodeje odhalit a kupříkladu nefunkční stěrače nebo blikače vám nebudou při reklamaci uznány.

Určitě se podívejte i pod koberečky a sedačky -  pokud zde jsou zbytky písku nebo bahna, auto bylo velmi pravděpodobně vytopené. Velmi důkladně zkontrolujte karoserii – zda je odstín laku stejný a zda je barva na všech místech stejnoměrná. V okolí světel nebo těsnění oken nejsnáze poznáte, zda bylo auto opětovně lakované. Zkontrolujte, zda se VIN kód shoduje s údaji v technickém průkazu.

Na www.zkontrolujsiauto.cz si bezplatně můžete nechat zobrazit základní informace dle VIN kódu (ty samé ale najdete v technickém průkazu, takže se zde nic zajímavého nedozvíte); ovšem podrobnější výpis (placený, stojí 498 korun) je o dost přínosnější – zde zjistíte stav tachometru v určitém období nebo to, zda auto nebylo vedeno v evidenci ukradených vozidel. Na těchto stránkách si také můžete zdarma ve formátu PDF stáhnout brožuru Průvodce nákupem ojetého automobilu (15 stran, 742 kB).

U naftových aut pozor na vymontované nebo zanesené filtry DPF, nový filtr přijde na desítky tisíc korun. Počítejte s tím, že koupené auto vás bude stát další výdaje navíc – výměnu filtrů, oleje, náplně klimatizace, případně nová autobaterie či pneumatiky atd. Při 150 000 km se u automobilů obvykle mění rozvody, což přijde na zhruba osm tisíc korun.

Smlouvu čtěte velmi důkladně

Jste rozhodnuti? Pak si velmi pečlivě přečtěte smlouvu a všechny nejasnosti si nechte vysvětlit. Pozor na skryté poplatky, smluvní pokuty či zkrácení záruční doby. Technický popis vozidla musí odpovídat skutečnosti. Jak upozorňuje společnost Cebia, která se zabývá prověřováním původu vozidel, autobazary při prodeji auta dávají často do smlouvy podmínku, podle níž za rozdíl mezi skutečným počtem kilometrů a stavem uvedeným na tachometru prodejce neodpovídá; takové ustanovení je podle občanského zákoníku neplatné.

Při převzetí vozidla požadujte i tzv. velký a malý technický průkaz, všechny klíče (včetně případného zámku řadicí páky) a servisní knihu.

Příručka: Průvodce nákupem ojetého automobilu