Hlavní obsah

Divišovský výrobce motorek Jawa postupně obnovuje výrobu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Divišovský výrobce plochodrážních motocyklů Jawa, který má od letošního dubna nového vlastníka, obnovuje výrobu a získal první větší zakázku. V příštích dnech dodá do Ruska 46 motocyklů zhruba za 12 milionů korun. Pracovníci dnes v areálu továrny balili stroje do beden, plně naložený kamion by měl k zákazníkům vyrazit v pátek.

Foto: Roman Vondrouš, ČTK

Firma D-ANA obnovila výrobu plochodrážních motocyklů Jawa v Divišově. Snímek je z 26. listopadu.

Článek

"Je to 46 motorek, z toho 23 ledových a 23 na krátkou dráhu," řekl zástupce ředitele Ota Kmínek. Ledová plochá dráha je podle něj specialitou Ruska a severských zemí. "Stadionů, které mají umělý led, je minimum, ale třeba v tom Rusku je to národní sport," poznamenal.

Zakázka pro Rusy podle něj není jedinou letošní výrobou od dubna, kdy továrnu koupila v dražbě společnost D-ANA. Ozývají se jezdci a kluby z celého světa, kterým chybějí náhradní díly. Kromě toho má firma objednávky na jižní polokouli, hlavně z Austrálie, kde začala sezona. Během příštích dvou týdnů tam pošle deset až 15 strojů. "Do konce roku máme určitě co dělat," řekl ředitel podniku Jaroslav Rezler.

Společnost Jawa Divišov se loni na podzim ocitla v úpadku. Věřitelům, mezi nimiž byla například Československá obchodní banka, dlužila desítky milionů korun. Nový vlastník 9. dubna získal továrnu včetně zaměstnanců a movitých i nemovitých věcí, ale bez závazků a pohledávek. "Společnost D-ANA začala po ekonomické stránce s čistým štítem," uvedl Rezler.

Foto: Roman Vondrouš, ČTK

Firma D-ANA obnovila výrobu plochodrážních motocyklů Jawa v Divišově. Na snímku je zástupce firmy Ota Kmínek.

Obnova výroby je finančně enormně náročná

Náklady na obnovení výroby byly podle něj značné, problémem bylo i získat zpátky kvalifikované zaměstnance. Nyní v továrně pracuje asi 55 lidí, ale někteří jen na částečný úvazek. "Musíme zvýšit výrobu, abychom dosáhli správných poměrů pro ekonomický provoz," dodal ředitel.

Náklady podle zástupců firmy navyšuje i skutečnost, že se v tuzemsku po zániku Poldi Kladno už nevyrábějí některé speciální ocele. "Materiál teď sháníme po celém světě. Bereme za stonásobnou cenu, než byla v Čechách, ocel z Francie," uvedl Kmínek.

Výhodou pro divišovský podnik je ale skutečnost, že se mohl vrátit k tradiční značce Jawa, kterou používá výrobce motocyklů v Týnci nad Sázavou na Benešovsku vlastněný společností Jihostroj Velešín. Předchozí majitel divišovského závodu musel používat označení JRM (Jawa Racing Motors).

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám