Hlavní obsah
Snižování soli v jídelníčku má opravdu smysl. Foto: Profimedia.cz

Minimalizací soli ve stravě lze účinně bránit vzniku onemocnění srdce

Na srdeční choroby umírá celosvětově nejvíce lidí. Za hlavní příčinu těchto onemocnění je přitom považován vysoký krevní tlak, který je často vyvolán vysokým příjmem sodíku, a tedy soli v potravě. Omezením soli tak nejen snížíte svůj krevní tlak, ale minimalizujete i vznik dalšího srdečního onemocnění.

Snižování soli v jídelníčku má opravdu smysl. Foto: Profimedia.cz
Minimalizací soli ve stravě lze účinně bránit vzniku onemocnění srdce

Problém ale nespočívá jen v samotném solení potravin. Sodík je obsažen i v nejrůznějších dochucovadlech, barvivech či konzervačních látkách. Proto budete-li chtít snížit množství přijímaného sodíku, budete se muset zaměřit komplexně na celý jídelníček.

Jak ukázala nejnovější metaanalýza 133 klinických studií, snižování soli v jídelníčku má opravdu smysl. Čím méně soli zkonzumujete, tím více se vám sníží krevní tlak. A to bez ohledu na to, zda již trpíte hypertenzí (vysokým krevním tlakem), či je váš krevní tlak v normě.

Ještě nedávno byl přitom za vysoký krevní tlak považován tlak vyšší než 140/90. Nyní ale odborná asociace kardiologů tuto hranici snížila na 130/80.

„Jakmile je váš tlak 130/90, již se začínají objevovat změny vaskulatury (krevních cév) ledvin a zároveň dochází k zakalení tepen. Proto je tak důležité hlídat, aby tlak zůstával v doporučené výši,” upozorňuje pro CNN doktorka Icilma Fergusová z newyorské Mount Sinai Hospital.

Sůl navíc podle další rozsáhlé studie negativně ovlivňuje i střevní mikrobiom, což může ohrozit imunitní systém a zároveň vést i k poškození malých krevních cév, jež mohou způsobovat problémy s ledvinami a demenci.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků