Probiotika namíchaná na míru. Nový objev českých vědců na podporu imunity

Novinky, das

Střevní bakterie sehrávají v našich životech mnohem větší roli, než se doposud myslelo. Ovlivňují celou řadu onemocnění, včetně obezity. Složení střevních bakterií se liší, což je podle odborníků i důvod, proč jsou někteří lidé náchylnější k některým nemocem víc než druzí. Ovlivnit toto složení lze dnes i pomocí tzv. individuálních probiotik. Na objevu se podílejí odborníci z Výzkumného ústavu veterinárního lékařství v Brně. Koktejl přátelských bakterií, namíchaný každému jednotlivci doslova na míru, posunuje péči o imunitu na zcela novou úroveň.

Složení střevních bakterií se u každého jedince liší.

Probiotika obnovují střevní mikroflóru, která rozhoduje o naší imunitě. Je-li totiž tato mikroflóra narušena, zejména užíváním antibiotik, nevhodnou stravou a stresem, čelí člověk mnoha neduhům: opakovaným chřipkám, angínám, virózám a alergiím.

Narušená střevní mikroflóra pravděpodobně stojí i za vznikem některých depresí, Crohnovy choroby, ulcerózní kolitidy, střevních infekcí a obezity.  Běžně dostupná probiotika však mají při obnově mikroflóry velmi limitovaný účinek. Řešením tak mohou být právě probiotika připravovaná na míru tlustého střeva každého jedince, jež vyvinul tým brněnských molekulárních biologů ze společnosti Pharmaceutical Biotechnology a Výzkumného ústavu veterinárního lékařství.

„Probiotika, jsou-li namíchána podle individuálních potřeb konkrétního člověka, dokážou v jeho organismu působit mnohem účinněji než přípravek univerzální,“ vysvětluje šéf výzkumu Petr Ryšávka.

„Každý z nás má totiž trochu odlišné složení jednotlivých přátelských bakterií. Někomu chybí například více laktobacilů, jinému streptokoků. Po antibiotické léčbě se často stává, že je vymýcena převážná část bifidobakterií. Ty dokonce u seniorů někdy úplně chybí, a přitom u novorozenců tyto bakterie tvoří až 90 procent veškeré střevní mikroflóry. Individualizovaná probiotika doplní každou dílčí složku tak, aby byla střevní mikroflóra v optimální rovnováze.“

Léčba na dvanáct měsíců

Individualizovaná probiotika se vyvíjejí na základě specializovaného rozboru střevní mikroflóry. Na základě této analýzy vědci vyrobí individualizovaný preparát.

„Zájemcům zasíláme speciální odběrový set včetně návodu, s jehož pomocí zcela bezbolestně odeberou vzorek střevní mikroflóry. Ten nám zašlou do laboratoře, kde provedeme analýzu a přírodní cestou vyrobíme probiotika přesně na míru,“ upřesňuje Petr Ryšávka.

Individualizovaná probiotická kúra trvá dvanáct měsíců, přičemž každý čtvrtrok probíhá pro klienta výroba zcela nové šarže probiotik. Postup brněnských vědců představuje světový unikát a nemá v účinnosti dosud konkurenci. Tato kúra vykazuje vzhledem ke své koncepci nejsilnější efekt při obnově mikroflóry ve srovnání s běžnými probiotiky.

V lidském těle je až desetkrát více bakterií, než kolik je buněk vlastního těla. Celkovou hmotnost 1,5 – 2 kg čisté bakteriální masy tvoří až 500 různých druhů mikroorganismů. Trilióny prospěšných bakterií mají bezprostřední vliv na naše zdraví. Ovlivňují imunitu tím, že zabraňují uchycení patogenů ve střevech, zabraňují urologickým a gynekologickým obtížím, pomáhají trávit složité sacharidy a podporují přirozenou detoxikaci organismu. Jsou zodpovědné za obezitu, a některé z potenciálních patogenů mohou dokonce nepřímo způsobovat rakovinu tlustého střeva.