„Životní styl je nejvýznamnější faktor ovlivňující naše zdraví,“ říká Zuzana Douchová, psycholožka a nutriční terapeutka Vím, co jím a piju. Základem zdravého hubnutí je předem a dopodrobna promyšlený plán. Pokud totiž vaše kamarádka nebo kolegyně slaví úspěchy s novou revoluční dietou a vy se během několika hodin rozhodnete kompletně překopat své stravovací návyky a vrhnout se do „neznámého“ po hlavě, v naprosté většině případů narazíte.

Změna životního stylu je běh na dlouhou trať a leckdy bývá doopravdy psychicky náročná. Zejména pak jde o motivaci, ujasnění si hodnot, chování a emocí, a  v neposlední řadě je nutno uvědomit si i aspekt jídla a to, jak velkou roli hraje v našich životech.

Hubnutí musí přinášet radost

„Hubnu, protože mi to řekl manžel/kamarádka,“ je také velmi častým zdůvodněním. Lidé často podléhají ideální představě svých blízkých, ačkoliv jsou sami se sebou vlastně spokojeni. Nucení se do něčeho, co vlastně nechceme, je předem odsouzeno k neúspěchu. Nejvíce funguje věta: já chci, nejméně pak pochyby, kdy se člověk nemůže takzvaně rozhoupat a říká si, že by měl. Ale trvalá změna je možná pouze tehdy, pokud to děláte pro sebe a pro nikoho jiného.

Jednorázové diety a nereálné nároky také nezabírají. Je potřeba si ve zdravém životním stylu najít něco, co vám osobně přináší radost, teprve pak si tento nový zvyk budete chtít ve svém životě ponechat.

„Důležité je si uvědomit, co přesně od nové životní změny očekáváte. „Člověk by si měl říci, proč je pro něho změna životního stylu důležitá a jaký tento proces proměny bude mít vliv na jeho dosavadní život. Zde nastává velmi často první překážka. Mnoho lidí ví přesně, co nechce, ale jen málokdo si umí jasně odpovědět na otázku, co přesně chce,“ říká Hana Lang, výživová poradkyně a nutriční terapeutka, a důrazně opakuje, že jakýkoliv úspěch je založen na míře motivace a především musí být postaven na realizovatelném dlouhodobém plánu.

Děti přebírají návyky svých rodičů

Jak se vyrovnat se situací, kdy si rodiče uvědomí, že je jejich dítě obézní, a zajímají se o to, jak nastolit nový, zdravější životní styl? Psycholožka Zuzana Douchová říká, že dospělí musí nejdříve začít u sebe.

„Pokud zdravý životní styl nevštěpují rodiče potomkům od dětství, je pro ně v dospělosti těžké měnit něco, co bylo vytvářeno a udržováno desítky let. Děti se návyky učí nápodobou. Nestačí jen výchova, nutná je i názorná ukázka. Pokud rodina tráví čas na výletech a sportem, je menší pravděpodobnost, že dítě prosedí hodiny u počítače. Pokud ale trávíte volný čas u televize, je pro dítě těžké začít sportovat,“ uzavírá psycholožka.