Ten musí být jen seznámen s tímto faktem, ale jinak provedené výkony zejména ty akutní si může vykázat u pojišťovny běžným způsobem. Registrace jako taková (podpis formuláře) se provede po uplynutí tří měsíců od předchozí registrace.

„Při ošetření neregistrovaného pacienta si lékař nemůže vykázat k úhradě pouze výkony, které se vztahují k péči o registrovaného pacienta (tj. výkon, který lze vykázat při vyšetření a současné registraci pacienta, a výkon preventivní prohlídky). Ostatní ambulantní výkony hrazené z veřejného zdravotního pojištění lékaři pojišťovna proplácí bez ohledu na to, zda je či není nemocný u lékaře registrovaný," vysvětluje tiskový mluvčí VZP Mgr. Oldřich Tichý.

„Podstatné ale je, zda má lékař smlouvu s pacientovou zdravotní pojišťovnou – pokud tomu tak není, má pacient z veřejného zdravotního pojištění hrazenou pouze akutní, neodkladnou péči," dodává Tichý.

Právo na výběr

Každý pojištěnec má podle zákona o veřejném zdravotním pojištění právo na výběr poskytovatele zdravotních služeb (lékaře, zdravotnického zařízení), který je ve smluvním vztahu k jeho zdravotní pojišťovně.

Registrace platí u všech poskytovatelů ambulantní péče v oborech všeobecného praktického lékařství, praktického lékařství pro děti a dorost, zubního lékařství či v oboru gynekologie a porodnictví.

„To, že pacient u daného lékaře není registrovaný, resp. je registrovaný u jiného, neomezuje zásadním způsobem ani možnosti poskytnutí potřebné péče od ostatních registrujících poskytovatelů. Např. praktický lékař má v případě potřeby ošetřit neregistrovaného pacienta v rámci tzv. nepravidelné péče, kterou vykáže pojišťovně k úhradě na zvláštním dokladu," dodává Tichý.

Změna zdravotní pojišťovny

Přechod k jiné zdravotní pojišťovně již není tak snadný. „Přejít k jiné pojišťovně mohou lidé jednou za rok, vždy k 1. lednu následujícího roku, novou registraci musejí provést nejpozději půl roku předem, tedy do 30. června. Kdo tak učiní, bude u nově vybrané zdravotní pojišťovny pojištěn od ledna 2016,“ vysvětluje  Hana Kadečková, mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra.

Průkazku nově vybrané pojišťovny dostanou klienti domů poštou. Hned na začátku ledna musí nahlásit změnu zdravotní pojišťovny svému zaměstnavateli (nejlépe písemně), aby začal odvádět pojištění správné zdravotní pojišťovně. Změnu pojišťovny je třeba oznámit i svému lékaři.