Fosfor v přirozené přítomnosti obsahuje řada potravin. Fosfáty se do potravin přidávají navíc, a to především kvůli emulgačním schopnostem. Používají se jako kypřící prostředky, nebo také stabilizátory (při výrobě tavených sýrů). Fosfáty jsou do potravin povoleny jen v určitém množství.

Mezi potraviny obsahující vysoký podíl fosfátů (fosforu) patří například sušenky, koláče, sladkosti, mléčné výrobky, ořechy, luštěniny, sušené výrobky (polévky), zmrzliny, majonézy, maso nebo vnitřnosti. Jejich přijímané množství je proto třeba kontrolovat.

Jak uvádějí odborníci z univerzity v Sheffieldu, existuje přímé spojení mezi stravou bohatou na fosfáty a různými příčinami onemocnění srdce. Při nadměrném příjmu fosfátů se zvyšuje intenzita ukládání cholesterolu ve stěně tepny, což vede následně k jejímu celkovému zúžení. Takový stav pak způsobuje převážnou většinu infarktů či mrtvici, cituje server Express.

Nedostatek či nadbytek fosfátů v těle

K projevům dlouhodobého nedostatku fosforu patří často stavy celkové slabosti, únava nebo také nervové poruchy.

Nadbytek naopak kromě již zmiňovaného ucpávání tepen může snížit také schopnost vstřebávání železa z potravin. Přemíra fosforu v potravinách způsobuje také měknutí a řídnutí kostí, které jsou tak mnohem náchylnější ke zlomení.

Optimální denní dávka je rozdílná podle věku. U kojenců je to do cca 100 mg/den, u dětí do 10 let cca 450-500 mg/den, dospělí kolem 100 mg/den.

Při nedostatku fosforu lze v lékárnách zakoupit potravinové doplňky, výběr je lepší ale dříve konzultovat s lékařem.